נאונטולוגיה

האם צריכת חומצה פולית בהיריון מעלה את הסיכון לסוכרת הריונית? (Diabetes Care)

מנתונים פרוספקטיביים חדשים עולה כי בנשים הנווטלות תוספי חומצה פולית בהיריון קיים סיכון מוגבר לסוכרת הריונית. עם זאת, במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care החוקרים קוראים ללנקוט משנה זהירות בהתייחסות לממצאי המחקר, מאחר וזו הפעם הראשונה בה השימוש בתוספי חומצה פולית לווה בעליה בסיכון לסוכרת הריונית.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים ממחקר China-Anhui Birth Cohort Study, מחקר מבוסס-אוכלוסיה שכלל כ-3,500 נשים. הם הגבילו את ניתוח הנתונים ל-1,938 נשים שנטלו תוספי חומצה פולית או מעולם לא נטלו תוספי וויטמינים. במהלך ההיריון, 12.8% מהנשים פיתחו סוכרת הריונית.

בקרב נשים שנטלו תוספי חומצה פולית בכל יום במהלך הטרימסטר הראשון תועד יחס סיכויים מתוקן של 2.25 להתפתחות סוכרת הריונית. באלו שנטלו את התוספים בכל יום בשלב מוקדם של ההיריון עם מדד מסת גוף של לפחות 25 ק”ג למטר בריבוע תועד יחס סיכויים מתוקן של 5.63 להתפתחות סוכרת הריונית, בהשוואה לנשים עם מדד מסת גוף נמוך יותר, שלא נטלו תוספי חומצה פולית.

בנשים שנטלו תוספי חומצה פולית רק לפני ההיריון, או באלו שנטלו אותם רק בטרימסטר השני, לא תועד סיכון מוגבר לסוכרת הריונית.

צריכה גבוהה יותר של חומצה פולית עשויה להאיץ את ההשפעות המטבוליות של חסר וויטמין B12, ולהוביל לעמידות חמורה יותר לאינסולין, או שחומצה פולית לא-מעובדת עשויה להפחית את פעילות תאי NK (Natural Killer).

תופעות לוואי של תוספי חומצה פולית לא היו משמעותיות בנשים שנטלו את התוספים 3-6 פעמים בשבוע ולכן ייתכן ויש מקום להמליץ על נטילת התוספים, אך לא כל יום, במטרה לאזן בין התועלת בדמות מניעת מומים בצינור העצבים, אל מול הסיכונים האפשריים.

Diabetes Care 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה