נאונטולוגיה

סרטן בהריון אינו בעל השפעה ארוכת טווח על הילוד (N Engl J Med)


פורסם לראשונה ב-UNIVADIS


הקדמה

כיום, חסר מידע רפואי העוסק בבריאותם של ילודים לאמהות שאובחנו עם סרטן במהלך ההריון, וההשלכות של חשיפת העובר לסרטן אינן ידועות. מחקר חדש שפורסם ב-NEJM בחן את ההתפתחות הקוגניטיבית, הלבבית ובריאותם הכללית של ילודים לאמהות שחלו בסרטן, ומצא כי לחשיפה לסרטן, אין השפעה על ההתפתחות במהלך הילדות המוקדמת.

תקציר

השלכות לטווח הרחוק של סרטן אמהי בזמן ההריון על הילוד אינן ידועות, ולא קיים מידע רפואי בנושא זה. במחקר מקרה-ביקורת רב-מרכזי, ערכו החוקרים השוואה בין ילדים של אמהות שאובחנו עם סרטן בזמן ההריון, לילדים תואמים שלא נחשפו לסרטן אמהי.

המחקר התבסס על שאלון בריאות ומידע מהתיק הרפואי במטרה לאסוף נתונים על בריאותו הנאונטלית ובריאותו הכללית של הילוד. נערכה הערכה פרוספקטיבית לכל הילדים (בעזרת בדיקה נוירולוגית ו-Bayley Scale of Infant Development) בגיל 18 או 36 חודשים, או בשניהם. הערכה קרדיאלית בוצעה בגיל 36 חודשים.

תוצאות המחקר כללו 129 ילדים לאמהות שסבלו מסרטן במהלך ההריון בקבוצת החשיפה (גיל חציוני 22 חודשים, טווח 12-24 חודשים), ומספר זהה של ילדים בקבוצת הביקורת. במהלך ההריון 96 ילדים (74.4%) נחשפו לכימותרפיה (בלבד או בשילוב עם טיפולים נוספים), 11 ילדים (8.5%) נחשפו להקרנות (בלבד או בשילוב), 13 ילדים (10.1%) נחשפו לניתוח בלבד, ו-2 ילדים (1.6%) נחשפו לטיפול בתרופות אחרות. 14 ילדים (10.9%) נחשפו לסרטן ללא טיפול כלל. משקל הלידה היה מתחת לאחוזון 10 ב-28 מתוך 127 ילודים (22%) בקבוצת החשיפה, בהשוואה ל-19 מתוך 125 ילודים (15.2%) בקבוצת הביקורת (P=0.16). בין שתי הקבוצות לא נמצא הבדל משמעותי בהתפתחות הקוגניטיבית לפי מדד Bayley (P=0.08). גיל ההריון בלידה עמד בקורלציה להתפתחות הקוגנטיבית בשתי קבוצות המחקר. הערכה קרדיאלית של 47 ילודים בגיל 36 חודשים הראתה ממצאים לבביים תקינים.

מסקנת החוקרים כי חשיפה לסרטן בזמן ההריון, עם או ללא טיפול, לא הייתה בעלת השפעה על ההתפתחות הקוגניטיבית, הלבבית או הכללית של הילוד במהלך הילדות המוקדמת. נמצא קשר בין פגות לפגיעה בהתפתחות הקוגניטיבית, אך השפעה זו לא הראתה קשר לחשיפה לסרטן.

Amant F et al. N Engl J Med. 2015 Nov 5;373(19):1824-34. Epub 2015 Sep 28.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה