נאונטולוגיה

האם סוכרת והשמנה אימהית לפני הריון מעלים את הסיכון לאוטיזם בצאצא? (Pediatrics)

שילוב של השמנה וסוכרת לפני היריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם וליקוי אינטלקטואלי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Pediatrics. הממצאים תומכים בהבדל אתיולוגי בין מצבי הפרעות מהספקטרום של אוטיזם עם ליקוי אינטלקטואלי ובין הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ללא ליקוי אינטלקטואלי.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2,734 ילדים (כולל 102 ילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם), שלקחו חלק במדגם Boston Birth Cohort והשלימו לפחות ביקור מחקר אחד לאחר הלידהבין השנים 1998-2014. אבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם והפרעות התפתחותיות אחרות נקבעה על-בסיס אבחנת רופא ברשומות הרפואיות הממוחשבות.

מניתוח חד-משתנים עלה קשר משמעותי מאוד בין השמנה אימהי לפני היריון, סוכרת לפני היריון, משקל לידה נמוך מאוד ועישון ובין הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

כאשר החוקרים ערכו תקנון לערפלנים אפשריים, השמנה-אימהית, ללא תלות בסוכרת לפני היריון, לוותה בעליה של כמעט כפליים בסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בצאצא (יחס סיכון של 1.92). בדומה, סוכרת אימהית לפני היריון, ללא תלות בהשמנה, לוותה בעליה של למעלה מכפליים בסיכון (יחס סיכון של 2.25). עם זאת, סוכרת הריונית לא נותרה עוד קשורה בקשר מובהק עם הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

כאשר החוקרים קיבצו את האימהות לשש קבוצות לפי השמנה וסוכרת, הם מצאו כי הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם התרכז בקרב נשים שהיו שמנות וסבלו מסוכרת. באופן ספציפי, באימהות עם השמנה וסוכרת לפני ההיריון, הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם היה גבוה כמעט פי 4 (יחס סיכון של 3.91), ובאלו עם השמנה וסוכרת הריונית, הסיכון היה גבוה פי 3 (יחס סיכון של 3.04). ביתר הקבוצות לא תועדה עליה משמעותית בסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

החוקרים מדווחים כי תועד דפוס דומה של סיכון מוגבר לליקוי אינטלקטואלי, אך ללא מגמה דומה עבור הפרעות התפתחותיות אחרות.

השילוב של סוכרת והשמנה אימהית לווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם, בהשוואה להשמנה או סוכרת בנפרד, בפרט בנוכחות שילוב הפרעות מהספקטרום של אוטיזם עם ליקוי אינטלקטואלי.

Pediatrics. Published online January 29, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה