נאונטולוגיה

קנאביס פוטנטי עשוי להוביל לנזק מוחי (Psychol Med)

עישון קנאביס פוטנטי עשוי להוביל לנזק לחומר הלבן באזור הקורפוס קאלוסום וכך לפגוע בתקשורת בין ההמיספרה הימנית והשמאלית במוח, כך מזהירים מומחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Psychological Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש בקנאביס עם ריכוז גבוה של Δ9-tetrahydrocannabinol נקשר בסיכון מוגבר והופעה מוקדמת של פסיכוזה. עם זאת, ההשפעה של פוטנטיות קנאביס על המורפולוגיה של המוח מעולם לא נבחנה. כעת, הם ביקשו לבחון אם הפוטנטיות של קנאביס ודפוס השימוש קשורים עם שינויים במבנה הקורפוס קאלוסום בחולים עם אירוע ראשון של פסיכוזה ונבדקים ללא פסיכוזה, באלו שהשתמשו בקנאביס ואלו שלא השתמשו בסם.

הקורפוס קאלוסום של 56 חולים עם אירוע פסיכוזה ראשון (37 משתמשי קנאביס) ו-43 משתתפים ללא פסיכוזה (22 משתמשי קנאביס) נחתך באופן וירטאולי והודגם באמצעות Diffusion Tensor Imaging Tractography.

מהתוצאות עולה כי לאורך המדגם כולו, בקרב משתמשים בקנאביס פוטנטי תועדה דיפוזיביות גדולה יותר של קורפוס קאלוסום ודיפוזיות אקסיאלית כוללת גבוהה יותר, בהשוואה למשתמשים בקנאביס בעל פוטנטיות נמוכה ואלו שמעולם לא השתמשו בקנאביס. בקרב אלו שהשתמשו בסם באופן יומי תועדה דיפוזיות ממוצעת גבוהה יותר בקורפוס קאלוסום ודיפוזיות אקסיאלית כוללת גבוהה יותר, בהשוואה לאלו שהשתמשו בסם לעיתים ואלו שמעולם לא השתמשו בקנאביס. עם זאת, לא תועדה השפעה של קבוצה (חולים/נבדקים ללא פסיכוזה) או אינטראקציה בין קבוצה ופוטנטית קנאביס.

מניתוח הנתונים עלה כי ההשפעות של פוטנטיות ותדירות השימוש בקנאביס היו דומים בקרב חולים עם אירוע ראשון של פסיכוזה ובאלו ללא פסיכוזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שימוש תדיר בקנאביס פוטנטי מלווה בשינויים במבנה המוח באזור קורפוס קאלוסום במשתמשים עם ובלי פסיכוזה.

Psychol Med. Published online November 29, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה