נאונטולוגיה

הבדלים בתוצאות המיילדותיות באשפוזים במהלך סופי שבוע (BMJ)

מתוצאות מחקר תצפיתי שכלל למעלה מ-1.3 מיליון לידות עולה כי התוצאות המיילדותיות בנשים שאושפזו ויילודים שנולדו במהלך סופי שבוע היו גרועות יותר, בהשוואה לתוצאות המתוארות בעקבות אשפוזים ולידות במהלך ימות השבוע. החוקרים כותבים כי תינוקות שנולדו במהלך סופי שבוע מצויים בסיכון מוגבר ללידת מת או תמותה באשפוז במהלך השבוע הראשון לחייהם.

יתרה מזאת, מהתוצאות עולה כי חלה עליה בשיעורי סיבוכים אחרים, הן בקרב נשים המאושפזות בסופי שבוע והן בקרב תינוקות שנולדו בסופי שבוע, עם שיעורים גבוהים יותר של זיהום, פציעה של היילוד ואשפוז חוזר של היילוד בתוך שלושה ימים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-1.3 מיליון לידות בין 1 באפריל, 2010, ועד 31 במרץ, 2012, במאגר נתונים ארצי. הם התמקדו בתוצאות שבעה מדדי איכות ובטיחות: קרע פרינאום, זיהום במהלך משכב לידה ואשפוז חוזר דחוף בתוך שלושה ימים של האימהות, תמותה פרינטאלית באשפוז, נזק ליילוד, זיהומים נבחרים ביילוד ואשפוז חוזר דחוף בתוך שלושה ימים של היילודים.

מהנתונים עולה קשרים מובהקים סטטיסטית עם ארבעה מהמדדים הללו, כולם עלו בקנה אחד עם טיפול מתחת לסטנדרטים המקובלים בנשים שאושפזו ותינוקות שנולדו במהלך סופי שבוע.

ההשפעות הגדולות ביותר תוארו בשיעורי התמותה הפרינטאלית (יחס סיכויים מתוקן של 1.07), זיהומים במהלך תקופת משכב לידה (יחס סיכויים מתוקן של 1.06), נזק ליילוד (יחס סיכויים מתוקן של 1.06) ואשפוז חוזר בתוך שלושה ימים של היילוד (יחס סיכויים מתוקן של 1.04).

שיעורי התמותה הפרינטאלית עמדו על 7.3 ל-1000 תינוקות שנולדו במהלך סופי שבוע, שיעור גבוה ב-0.9 ל-1000 בהשוואה לשיעור שתועד במהלך ימות השבוע. לפיכך, החוקרים מעריכים כי המשמעות היא כי מדובר בעליה של 770 מקרי תמותת יילודים בהשוואה לצפוי במידה והמצב היה דומה בסופי שבוע ובמהלך ימות השבוע.

החוקרים בחנו גם את הקשר בין התוצאות ובין רמת הצוות הרפואי בשירותי מיילדות בבית החולים. מהנתונים עולה כי כ-40% מהיחידות הקפידו על רמת ההמלצות העדכנית. הבדלים מובהקים סטטיסטית בתוצאות בין מרכזים שהקפידו על היענות להמלצות ואלו שלא הקפידו על היענות להמלצות תועדו עבור קרעים בפרינאום (יחס סיכויים מתוקן של 1.21), אך לא זוהו הבדלים בתוצאים האחרים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת הנושא.

BMJ. 2015;351:h6192

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה