נאונטולוגיה

סיוע רופאים לחולים הנוטים למות: מעשה חמלה או מדרון חלקלק? (JAMA Intern Med)

המתת חסד ומעשי אובדנות בסיוע רופאים הינו נושא מאוד שונה במחלוקת, אך צעדים אלו הפכו לחוקיים, בדרגות שונות, במספר מדינות ובמספר אזורים ברחבי אמריקה. למרות חוקים ומגבלות, עדיין קיים חשש כי מדובר בצעדים המהווים מדרון חלקלק.

ארגון Right to Die NL הממוקם בהולנד תומך באפשרות המתת חסד, והקים את מרפאת End-of-Life Clinic בשנת 2012 במטרה לאפשר המתת חסד או אובדנות בסיוע רופאים לחולים העונים על כל הדרישות החוקיות, אך לאחר דחיית בקשתם ע”י הרופא המטפל. חולים רבים שבקשותיהם נדחו סובלים מבעיות פחות נפוצות, דוגמת הפרעות פסיכיאטריות או פסיכולוגיות או דמנציה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את תוצאות הבקשות להמתת חסר או אובדנות בסיוע רופאים שהתקבלו למרפאה ולזהות את הגורמים שנקשרו עם אישור או דחיית הבקשות.

החוקרים בחנו את טפסי הבקשה והרישום בין 1 במרץ, 2012, ועד 1 במרץ, 2013, השנה הראשונה לפעילות המרפאה ואספו נתונים אודות 645 חולים שפנו למרפאה במהלך תקופת המחקר.

כל בקשה שהוגשה אושרה, נדחתה או הוסרה או שהחולה הלך לעולמו לפני ההחלטה הסופית. החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת מצבים רפואיים, סוג הסבל ומשתנים סוציו-דמוגרפיים.

מבין 645 בקשות, 25.1% אושרו (162 בקשות), 46.5% נדחו (300 בקשות), 19.2% מהחולים הלכו לעולמם לפני שניתן היה לדון בבקשה (19.2%) ו-9.1% מהבקשות הוסרו (59 בקשות). בחולים עם הפרעות סומאטיות (32.8%) או עם ירידה קוגניטיבית (37.5%) תועדו השיעורים הגבוהים ביותר של אישור הבקשה. בחולים עם הפרעות פסיכולוגיות שיעור האישורים היה הנמוך ביותר. שש מבין 121 בקשות (5%) מחולים עם הפרעות פסיכולוגיות אושרו, כמו גם 11 מבין 40 בקשות מחולים שהתעייפו מהחיים (27.5%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי רופאים בהולנד הביעו הסתייגויות רבות יותר אודות סיבות פחות נפוצות לבקשות חולים להמתת חסד ואובדנות בסיוע רופאים, דוגמת הפרעות פסיכולוגיות. הרופאים והאחיות שעבדו במרפאה לעיתים קרובות אישרו את ההערכה של הרופא שטיפל בחולה קודם לכן; הם דחו כמחצית מהבקשות להמתת חסד ואובדנות בסיוע רופא, ככל הנראה מאחר ולא ענו על הקריטריונים המוגדרים.

JAMA Intern Med. Published online August 10, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה