נאונטולוגיה

האם טרומבוציטופניה מעלה את שיעורי תמותה ביילודים קטנים לגיל ההריון ? (Pediatrics והערת עורך מדור נאונטולוגיה ד”ר ברזילי)

פג

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי ביילודים קטנים לגיל ההיריון עם טרומבוציטופניה מגורם ידוע שיעורי תמותה מוגברים. מנגד, באלו עם טרומבוציטופניה של יילוד קטן לגיל ההיריון הינה מצב זמני, בחומרה בינונית, החולף בתוך שבועיים וקשור עם היפוקסיה תוך-רחמית ושיעורי תמותה נמוכים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טרומבוציטופניה הינה הפרעה נפוצה ביילודים קטנים לגיל ההיריון (משקל לידה נמוך מאחוזון עשירי), אך מספר היבטים של הפרעה זו אינם מובנים היטב, כולל ההיארעות, הרמה הנמוכה ביותר האופיינית, משך ההפרעה, הקשר עם רעלת היריון, המנגנון והסיכון לתמותה.

כעת התבססו החוקרים על נתונים מרשומות רפואיות במספר בתי חולים לאורך תשע שנים, במטרה לבחון את התוצאות ביילודים עם לפחות שתי בדיקות לפיהן ריכוז טסיות נמוך מ-150,000 טסיות למיקרוליטר במהלך השבוע הראשון לחייהם.

מהנתונים עולה כי שכיחות טרומבוציטופניה עמדה על 31% (905 מבין 2,891 יילודים) מהתינוקות הקטנים לגיל היריון, בהשוואה ל-10% בביקורות תואמות שאינם קטנים לגיל היריון (p<0.0001). מבין אותם 905 יילודים קטנים לגיל היריון, ב-102 זוהה גורם ברור לטרומבוציטופניה (DIC, אלח-דם מוקדם, או ECMO) ובקבוצה זו שיעורי התמותה עמדו על 65% מהיילודים. ביתר 803 היילודים לא תועד גורם ברור לטרומבוציטופניה והחוקרים כינו מצב זה “טרומבוציטופניה של יילוד קטן לגיל היריון” ובאלו שיעורי התמותה עמדו על 2% (p<0.0001), עם שפל ריכוז טסיות ביום הרביעי (93,000 טסיות למיקרוליטר). עד לאחר שבועיים, ספירת הטסיות הגיעה לריכוז של 150,000 טסיות למיקרוליטר ומעלה בלמעלה ממחצית מהיילודים.

ביילודים קטנים מאוד לגיל היריון (תחת לאחוזון 1) תועדו ספירת טסיות נמוכה יותר ומשך טרומבוציטופניה ארוך יותר (p<0.001). הממצאים הצביעו על קורלציה בין ספרית תאי דם מגורענים גבוהה יותר בלידה ובין ספירת טסיות נמוכה (p<0.0001). עירוי טסיות ניתן ל-23% והספירות לרוב עלו פי שלוש.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ביילודים קטנים לגיל היריון עם טרומבוציטופניה מסיבה ברורה שיעורי תמותה גבוהים, בעוד שבאלו ללא סיבה ברורה לטרומבוציטופניה שיעורי התמותה נמוכים וההפרעה חולפת בתוך שבועיים.

Pediatrics, July 27, 2015

הערות העורך: מחקר מעניין המאיר את עינינו ביחס לתופעה שכיחה יחסית. מאמר זה טוען שילודים שהינם קטנים לגיל ההריון (IUGR) שבהם לא ניתן למצוא סיבה משמעותית לטרומבוציטופניה הפרוגנוזה היא טובה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה