נאונטולוגיה

הדפסה תלת-ממדית של מודל לב אישי מסייעת בפרוצדורות לסגירת האוזנית בפרוזדור הלב (JACC Cardiovasc Interv)

רופאים מאוסטרליה מנצלים את טכנולוגית הדפסה תלת ממדית ליצירת מודל של האנטומיה הלבבית של מטופל בתכנון פרוצדורות LAA (Left Atrial Appendage) עם התקן Watchman.

החוקרים מסבירים כי הדפסה תלת ממדית מסייעת בסגירת LAA, בפרט בחולים בהם האנטומיה מורכבת והאינטראקציה בין ההתקן והאוזנית קשה לכימות, גם עם אמצעי ההדמיה הזמינים.

במכתב לעורך כתב העת Journal of the American College of Cardiology: Cardiovascular Interventions, החוקרים מפרסמים נתונים אודות הנסיון שלהם עם הדפסה תלת ממדית של LAA בגבר בן 74 שנים עם היסטוריה של פרפור פרוזדורים התקפי, שלא סבל טיפול נוגד-קרישה פומי. על-בסיס תוצאות בדיקת ה-CT, הם הדפיסו מודל תלת ממדי, המורכב מחומר דמוי-גומי להדמיית הפרוזדור השמאלי והאוזנית.

התקני Watchman בגדלי 21, 24 ו-27 מ”מ הוכנסו למודל תלת-ממדי, שלאחר מכן הודגם בשנית עם בדיקת CT. עם שלוש ההתקנים במודל התלת ממדי, החוקרים הצליחו לנתח את השינויים האנטומיים עם כל התקן.

מעניין לציין כי על-בסיס ממצאי בדיקת ה-TEE הם היו בוחרים בהתקן 21 מ”מ, אך בעקבות הנתונים לאחר סריקת CT של המודל התלת-ממדי נראה כי התקן זה יהיה קטן מדי. הנתונים מהמודל התלת ממדי וסריקת ה-CT קבעו כי התקן 27 מ”מ יהיה גדול מדי למטופל הנ”ל ולכן נבחר התקן של 24 מ”מ.

החוקרים כותבים כי לא כל הסיבוכים עקב פרוצדורות סגירת LAA נובעים מגודל לא-מתאים של ההתקן. עם זאת, סגירה לא-מלאה של ההתקן ותפליט פריקרדיאלי הם שני סיבוכים אפשריים על-רקע גודל לא תואם של ההתקן והאוזנית. לדוגמא, במטופל בן ה-74, הם מצאו כי התקן של מעל 27 מ”מ לא יתפשט דיו עם הטלת לחץ על נקודה מסוימת בדופן האוזנית וסיכון לתפליט פריקרדיאלי לאחר הפרוצדורה.

הדפסה תלת ממדית של הפרוזדור השמאלי והאוזנית ניתנת לביצוע בתוך 30 דקות. מדובר בטכנולוגיה זולה, כאשר עלות החומרים נעה בין 100-200 דולרים, אם כי ישנן עלויות נלוות בדמות התוכנה והוצאות נוספות. כיום, הדפסה תלת ממדית של פרוצדורות לסגירת LAA עם התקן Watchman אינן מבוצעות באופן שגרתי וייתכן ואין צורך בהן בחולים עם אנטומיה ברורה ומדדים קלים לחישוב, אך הטכנולוגיה עשויה לסייע כאמצעי עזר, בעיקר בשלבי התכנון.

JACC Cardiovasc Interv 2015; 8:1004-1006

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה