נאונטולוגיה

ניתוק מאוחר של חבל הטבור מלווה בשיפור כישורים בילדות מוקדמת (JAMA Peds)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics עולה כי ניתוק מאוחר של חבל הטבור מלווה בשיפור כישורי מוטוריקה עדינה וכישורים חברתיים בילדות מוקדמת, בפרט בבנים.

מדגם המחקר כלל 263 ילדים בגילאי 4 שנים והגדירו ניתוק מוקדם של חבל הטבור במקרים בהם בוצע תוך עשר שניות מהלידה (122 משתתפים) וניתוק מאוחר של חבל הטבור הוגדר לאחר 3 דקות ומעלה (141 משתתפים).

בסיכומו של דבר, החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בכל הנוגע למדדי אינטיליגנציה או בסבירות למדדי אינטליגנציה נמוכים (מתחת ל-85), כפי שנקבע לפי מדד Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence. עם זאת, בילדים בהם חבל הטבור נותק מאוחר תועד שיפור משמעותי בכישורים אישיים-חברתיים ובכישורים מוטורים עדינים לפי שאלון Ages and Stages Questionnaire.

יתרה מזאת, בילדים בהם חבל הטבור נותק מאוחר תועד סיכוי נמוך משמעותית למדדים נמוכים בשתי סטיות תקן מההערכה הממוצעת של הכישורים המוטוריים לפי מדד ASQ (3.7% לעומת 11%, p=0.02) והערכת פתרון בעיות לפי מדד ASQ (יחס סיכויים מתוקן של 0.3). מניתוח רב-משתנים עלה כי ההשפעה הכוללת הייתה מובהקת סטטיסטית.

ניתוק מאוחר של חבל הטבור נקשר גם עם סבירות נמוכה לאחיזת עפרון לא-בשלה (13.2% לעומת 25.6%) או מדדים בסיכון לפי משימת רכיבה על אופניים במדד Movement Assessment Battery for Children  ומדד כישורים מוטוריים. בדומה, מדד הכישורים החברתיים היה גבוה יותר בבנים בקבוצת הילדים בהם חבל הטבור נותק מאוחר.

ניתוח רב-משתנים אישר את ההבדל המשמעותי בין הקבוצות בקרב בנים, אך לא בקרב בנות. לא תועדה אינטראקציה משמעותית בין גיל ההיריון בזמן הלידה וההתערבות ובין אף אחד מהתוצאים.

JAMA Peds. Published online May 26, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה