נאונטולוגיה

תרופות רבות המשמשות לטיפול בתינוקות באירופה כוללות תוספים מסוכנים (BMJ)

שני-שליש מהיילודים באירופה שקיבלו טיפול בתרופות נפוצות נחשפו לחומרים העלולים להיות מסוכנים שנכללו באותן תרופות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת BMJ.

במחקר בחנו החוקרים אם אכן היה נזק לתינוקות, רק במידה והם נחשפו למרכיבים שבעבר הובילו לתופעות רעילות ביילודים. חלק גדול מהמרכיבים המזיקים הללו בתרופות חיוניים ליציבות ובטיחות התרופות, לדוגמא, על-מנת שהתרופה תתמוסס או תעצור גדילת חיידקים, או להארכת חיי המדף של התרופה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות תרופות שניתנו ליילודים ב-89 יחידות לטיפול נמרץ ביילודים ב-21 מדינות אירופאיות ביום אחד בשנת 2012. הם התמקדו במרכיבים בעלי פוטנציאל נזק שנקשרו עם תופעות לוואי שנעו בין פגיעה בתפקוד הכלייתי והכבד ועד דיכוי מערכת העצבים ושלשולים. התוספים כללו Parabens, Polysorbate 80, Propylene Glycol, Benzoates, Sachharin Sodium, Sorbitol, Ethanol ו-Benzalkonium Chloride.

מינונים גבוהים מאוד של מרכיבים אלו עלולים לגרום לתופעות חמורות ואף פטאליות, אך בתרופות המשמשות לטיפול ביילודים המינונים הרבה יותר נמוכים. המרכיבים ניתנו למיליוני יילודים עם מעט מאוד מקרים של נזק ברור.

בסיכומו של דבר, 726 יילודים קיבלו 2,199 מרשמים ל-562 מוצרים המכילים 246 מרכיבים פעילים. בפגים תועדה שכיחות גבוהה יותר של טיפולים תרופתיים.

רק 27% מהתרופות הכילו אחד מהמרכיבים הללו, אך התרופות נפוצות דיו עד ש-456 מבין 726 יילודים נחשפו למרכיבים לפחות פעם אחת. היילודים נחשפו בשכיחות הגבוהה ביותר ל-Parabens, משפחה של חומרים משמרים המצויה גם בתכשירים קוסמטיים. פחות מ-10% מהתינוקות נחשפו לסורביטול, אתנול או בנזלקוניום כלוריד.

תרופות ללא מרכיבים אלו אינן תמיד זמינות, ודחייתן עשויה להביא ליותר נזק מתועלת, אך במידה והפורמולה ללא מרכיבים אלו זמינה לשימוש, אזי יש להעדיפה.

BMJ 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה