נאונטולוגיה

האם הפרופיל הגנטי הוא העומד בבסיס הקשר בין גובה ובין סיכון למחלת עורקים כלילית? (N Engl J Med)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת New England Journal of Medicine, עולה כי באנשים נמוכים קיים סיכון מוגבר למחלת עורקים כלילית, עם סיכון גבוה יותר ככל שהקומה נמוכה יותר. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים הגנטיים אודות למעלה מ-193,000 משתתפים ממוצא אירופאי ומצאו עליה של 13.5% בסיכון היחסי למחלת עורקים כלילית לעליה ירידה של כ-6.5 סנטימטרים בגובה. במילים אחרות, בהשוואה לאדם בגובה 1.82 מטר, באדם בגובה 1.52 מטרים הסיכון למחלת עורקים כלילית גבוה ב-60%.

החוקרים התבססו על גישה גנטית להערכת הקשר בין גובה ומחלת עורקים כלילית, באמצעות 180 וריאנטים גנטיים הקשורים לגובה. הם בחנו את הקשר בין שינוי של סטיית תקן אחת בגובה המטרה הגנטי (6.5 סנטימטרים) עם הסיכון למחלת עורקים כלילית ב-65,066 מקרים ו-128,383 ביקורות. באמצעות נתוני גנוטיפ ברמה הפרטנית אודות 18,249 משתתפים, הם גם בחנו את הסיכון למחלת עורקים כלילית על-רקע מספר אללים הקשורים בגובה. לזיהוי המנגנון העומד בבסיס הקשר הנ”ל, הם בדקו אם גובה המטרה הגנטי קשור עם גורמי סיכון ידועים למחלות לב וכלי דם.

מהנתונים עולה כי חלה עליה יחסית של 13.5% בסיכון למחלת עורקים כלילית עבור כל ירידה של סטיית תקן אחת בגובה המטרה הגנטי. תועד קשר מדורג בין עליה במספר האללים התורמים לגובה רב יותר ובין סיכון מופחת למחלת עורקים כלילית (יחס סיכויים לגובה ברבעון הרביעי לעומת רבעון ראשון, 0.74, p<0.001). מבין 12 גורמי הסיכון שנבחנו, הם זיהו קשר מובהק רק עם רמות LDL וטריגליצרידים (שהיו אחראיים לכ-30% מהקשר שתועד). החוקרים זיהו מספר מסלולים חופפים שכללו גנים הקשורים עם התפתחות ועם טרשת עורקים.

לסיכום, הנתונים מצביעים על קשר בין גובה נמוך מהפוטנציאל הגנטי ובין סיכון מוגבר למחלת עורקים כלילית, קשר שמוסבר בחלקו ע”י הקשר בין קומה נמוכה ובין פרופיל שומנים שלילי. תהליכים ביולוגיים משותפים הקובעים את הגובה הסופי והתפתחות טרשת עורקים עשויים לעמוד בבסיס הקשר הנ”ל.

N Engl J Med 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה