נאונטולוגיה

האם טיפול אנטיביוטי מעלה את הסיכון לסוכרת עקב השפעה על הרכב החיידקים במערכת העיכול? (Eur J Endocrinol.)

בחולים המטופלים במספר מחזורי טיפול אנטיביוטי תתכן עליה בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2, ככל הנראה עקב שינוי הרכב החיידקים במערכת העיכול, כך קובעים חוקרים מארצות הברית, במאמר חדש שפורסם בכתב העת European Journal of Endocrinology.

החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת על-בסיס נתונים מרשת THIN (The Health Improvement Network), מאגר נתונים מבוסס-אוכלוסיה בארצות הברית, ממנו זיהו כ-1.8 מיליון חולים עם רשומות רפואיות מספקות.

מאחר וידוע על הקשר בין סוכרת ובין סיכון מוגבר לזיהומים, החוקרים ביקשו לשלול מקרים של קדם-סוכרת או סוכרת לא-מאוזנת. לשם כך, הם הסירו את כל החולים שאובחנו עם סוכרת בתוך 183 ימים מהתחלת המעקב וכללו רק חולים עם חשיפה לטיפול אנטיביוטי למעלה משנה לפני תאריך האינדקס.

מהמדגם המקורי הם הצליחו לבחור 208,002 חולי סוכרת ו-815,576 ביקורות תואמות בגיל, צמין, אתר מרפאה כללית ומשך מעקב לפני תאריך האינדקס. מניתוח סטטיסטי עלה כי חשיפה לטיפול אנטיביוטי יחיד לא לוותה בסיכון מוגבר לסוכרת, לאחר תקנון למדד מסת הגוף, עישון, רמת גלוקוז אחרונה בדם ומספר הזיהומים לפני תאריך האינדקס, ביחד עם היסטוריה של מחלת עורקים כלילית והיפרליפידמיה.

עם זאת, הטיפול בשניים עד חמישה מחזורי טיפול אנטיביוטי לווה בסיכון מוגבר לסוכרת עם פניצילין, צפלוספורינים, מקרולידי וקוינולונים, עם יחסי סיכויים מתוקנים הנעים בין 1.08 עם פניצילין ועד 1.15 עם קוינולונים.

הסיכון הגבוה ביותר לסוכרת תועד בחולים שקיבלו למעלה מחמישה מחזורי טיפול אנטיביוטי בקוינולונים, עם יחס סיכויים מתוקן של 1.37. סיכון מוגבר לסוכרת תועד גם בחולים שנטלו למעלה מחמישה מחזורי טיפול בטטרציקלינים, עם יחס סיכויים מתוקן של 1.21.

מעניין לציין כי החוקרים לא הצליחו לזהות קשר בין הסיכון לסוכרת ובין הטיפול ב-Imidazole, תרופות אנטי-ויראליות ותרופות אנטי-פטרייתיות, ללא תלות במספר מחזורי הטיפול.

כאשר החוקרים הגבילו את הסקירה לסוכרת מסוג 1, הסיכון היה מוגבר רק עם חשיפה ליותר מחמישה מחזורי טיפול בפניצילין או 2-5 מחזורי טיפול בצפלוספורינים, עם יחסי סיכויים של 1.41 ו-1.63, בהתאמה.

Eur J Endocrinol. 2015. Published online March 24, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה