נאונטולוגיה

מומחים קוראים לנקוט משנה זהירות במתן טיפול במקרולידים במהלך היריון (PLOS One)

במאמר שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי הטיפול בתרופות ממשפחת מקרולידים במהלך ההיריון לווה בעליה קלה בסיכון לשיתוק מוחין ו/או אפילפסיה בילדים. עם זאת, הסיכון האבסולוטי כה נמוך כך שאין מקום לשנות את הרגלי הטיפול בעקבות זאת, כך לפי הצהרה מטעם ה-Royal College of Obstetricians and Gynecologists.

החוקרים בחנו את הנתונים מרשת The Health Improvement Network אודות כ-195,000 נשים שילדו לאחר הריון יחיד. הנתונים כללו אבחנה של שיתוק מוחין או אפילפסיה עד גיל שבע שנים. הם התייחסו לסוג, משטר ומועד הטיפול האנטיביוטי במהלך היריון, תוך תקנון לזיהום אימהי, גיל, מחלות כרוניות, חסך סוציאלי והרגלי עישון.

בסיכומו של דבר, 64,623 נשים (33%) קיבלו מרשם לטיפול אנטיביוטי במהלך ההיריון ו-1,170 (0.60%) מהילדים שלהן אובחנו עם שיתוק מוחין או אפילפסיה.

למרות שניתוח מתוקן לא הדגים קשר בין טיפול אנטיביוטי ובין תוצאים אחרים (יחס סיכון מתוקן של 1.04), מקרולידים, דוגמת Erythromycin, לווה בעליה של 78% בסיכון לשיתוק מוחין או אפילפסיה (יחס סיכון מתוקן של 1.78, P=0.006) בהשוואה לפניצילין. הטיפול באריתרומיצין משמש כנגד חיידקי כלמידיה וסיפיליס במהלך היריון ובנשים עם פקיעה מוקדמת של הקרומים עם אלרגיה לפניצילין.

ההיארעות של אחד התוצאים בילדים לאימהות שקיבלו מרשם לטיפול במקרולידים עמדה על 254.6 מקרים ל-100,000 שנות ילד בסיכון, בהשוואה ל-143.6 מקרים ל-100,000 שנות ילד בסיכון בילדים שנחשפו במהלך ההיריון לפניצילין. המספר הנדרש לנזק עמד על 153 בגיל שבע שנים. הסיכון לאפילפסיה בלבד היה גבוה כפליים. עוד עולה מהנתונים סיכון מוגבר בילדים לאימהות עם שלושה משטרי טיפול אנטיביוטי ומעלה.

לסיכום, הטיפול במקרולידים, בהשוואה לטיפול בפניצילין, לווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין ו/או אפילפסיה.

PLOS One. Published online March 25, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה