נאונטולוגיה

ההשפעה של מחלת כליות קלה ובין סיבוכים בהיריון (J Am Soc Nephrol)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology עולה כי בכל השלבים של מחלת כליות חלה עליה בסיכון לסיבוכים במהלך ההיריון. למרות זאת, מהנתונים עולה כי גם בנוכחות מחלת כליות מתקדמת ייתכנו תוצאות טובות לאם ולעובר.

החוקרים מסבירים כי ממצאים אלו עשויים לסייע בייעוץ וניטור נשים חולות במהלך ההיריון.

במחקר TOCOS (Torino-Cagliari Observational Study) השוו החוקרים בין תוצאות הריונות של 504 נשים עם מחלת כליות כרונית ו-836 נשים תואמות בסיכון נמוך. גיל האימהות הממוצע עם מחלת כליות עמד על 31.9 שנים והגיל הממוצע של הביקורות עמד על 29.9 שנים. מרבית המשתתפות היו לבנות, וללמעלה ממחציתן לא היו ילדים.

הערכה בתחילת המחקר כללה יתר לחץ דם, פרוטאינוריה, מחלה סיסטמית ושלב מחלת כליות כרונית בעת ההפניה. החוקרים עקבו אחר הנשים תוך תיעוד סיבוכים בהיריון, כולל ניתוח קיסרי, לידה מוקדמת (לפני 37 שבועות היריון), לידה מוקדמת מאוד (לפני 34 שבועות היריון), תינוק קטן לגיל ההיריון, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים, הופעה חדשה של יתר לחץ דם אימהי, הופעה חדשה או הכפלת פרוטאינוריה ושינוי בשלב מחלת כליות כרונית. בנוסף, הם בחנו את ההריונות לשילוב תוצאות כלליות (לידה מוקדמת, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים, תינוק קטן לגיל ההיריון) וסיבוכים חמורים (לידה מוקדמת מאוד, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים, תינוק קטן לגיל היריון).

הסיכון לסיבוכים עלה באופן מדורג לכל רוחב דרגות מחלת כליות כרונית. בנשים עם מחלה בשלב 1 בהשוואה לשלב 4 או 5, הסיכון לסיבוכים כלליים עמד על 34.1% לעומת 90%; הסיכון לסיבוכים חמורים עמד על 21.4% לעומת 80% (p<0.001).

בחולים עם מחלת כליות כרונית בדרגה 1 תועד קשר בין לידה מוקדמת ובין יתר לחץ דם, מחלה סיסטמית ופרוטאינוריה. עם זאת, גם לאחר תקנון לגורמי סיכון קלאסיים אלו, נותר קשר בין מחלת כליות כרונית בשלב 1 ובין סיבוכים בהיריון גם בנשים ללא יתר לחץ דם, פרוטאינוריה או מחלה סיסטמית (יחס סיכויים של 1.88) בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת.

במונחים של תוצאות ספציפיות באם ועובר, בנשים עם מחלת כליות כרונית בשלב 1, שיעור הניתוחים הקיסריים עמד על 48.4% לעומת 70.1% עם מחלת כליות כרונית בשלב 2, 78.4% בשלב 3 ו-70% באלו עם מחלת כליות כרונית בדרגה 4-5. שיעור הלידות המוקדמות עמד על 23.5%, 50.6%, 78.4% ו-88.9%, בהתאמה. שיעור האשפוזים ביחידות טיפול נמרץ ביילודים עמד על 10.3%, 27.6%, 44.4% ו-70%, בהתאמה. שיעור התינוקות הקטנים לגיל היריון עמד על 13.3$, 17.9%, 18.9% ו-50%, בהתאמה. שיעורי שילוב הסיבוכים הכללי עמד על 34.1% עד 90% ושילוב הסיבוכים החמורים עמד על 21.4% עד 80%.

שיעורי הופעה חדשה של יתר לחץ דם אימהי נעו בין 7.9% עם מחלה בשלב 1 ל-50% באלו עם מחלה בשלב 4-5. הופעה חדשה או הכפלה של פרוטאינוריה תועדה ב-20% מהנשים עם מחלת כליות כרונית בשלב 1 ועל 70% באלו עם מחלה בשלב 4-5.

לא תועד הבדל בסיכון לתמותה תוך-רחמית בין קבוצת החולים והביקורות.

החוקרים ממליצים לרופאים להקפיד על הטיפול המתאים בטיפול בנשים הרות עם מחלת כליות כרונית, גם בהעדר גורמי סיכון אחרים.

J Am Soc Nephrol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה