נאונטולוגיה

חשיבות וויטמין D בהתפתחות העובר (Pediatrics)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר המעידים על החשיבות של וויטמין D במהלך ההיריון בהתפתחות העוברית, עם השפעה על התפתחות הריאות, המוח והעצם.

החוקרים מסבירים כי מדגמי ילודה מהווים משאב חשוב למחקרים להערכת ההשפעה של הסביבה העוברית על המצב הבריאותי בשלב מאוחר יותר במהלך החיים. מאחר ועד כה לא ניתן היה לקבוע את היקף ההשפעה של רמות וויטמין D בדם האם על התפתחות העובר, החוקרים הערכו מחקר מבוסס-קהילה שכלל 901 זוגות של אימהות וצאצאים (מחקר Western Australian Pregnancy Cohort Study) להערכת הקשר בין חסר וויטמין D אימהי לאחר 18 שבועות היריון ובין התוצאות הבריאותיות בטווח הארוך בצאצאים שנולדו בפרת’, במערב אוסטרליה, בשנים 1989-1991.

מהנתונים עולה כי שכיחות חסר וויטמין D (רמות 25(OH)D נמוכות מ-50 ננומול לליטר) עמדה על 36% מהנשים ההרות (323 מבין 901 נשים). לאחר תקנון למשתנים שונים, החוקרים זיהו קשר בין חסר וויטמין D אימהי במהלך ההיריון ובין הפרעה בהתפתחות הריאוות בצאצא בגיל שש שנים, קשיים נוירו-קוגניטיביים בגיל עשר שנים, סיכון מוגבר להפרעות אכילה בגיל ההתבגרות ושיא מסת עצם נמוך יותר בגיל עשרים שנים.

לסיכום, לוויטמין D השפעה חשובה ונרחבת בהתפתחות במהלך החיים העובריים של הריאות, המוח והעצמות. מחקרים בבעלי חיים תומכים בתרומה הפעילה של וויטמין D להתפתחות איברים ודרושים מחקרים מבוקרים ואקראיים בנשים הרות להערכת ההשפעה של תוספי וויטמין D על צאצאים לנשים הרות עם חסר וויטמין D.

Pediatrics, December 15, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה