נאונטולוגיה

ענקות ואקרומגליה עקב שינויים גנטיים בכרומוזום X (מתוך New Eng J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מתארים מומחים הפרעה בילדים, אותה מכנים X-LAG (X-Linked Acrogigantism) הנובעת מדופליקציה גנומית של Xq26.3 ומתאפיינת בהופעה מוקדמת של ענקות עקב עודף הורמון גדילה. דופליקציה של GPR101 ככל הנראה מובילה להתפתחות X-LAG. החוקרים מצאו גם מוטאציה חוזרת ב-GPR101 בחלק מהמבוגרים עם אקרומגליה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרשה מוגברת של הורמון גדילה מובילה להתפתחות ענקות בילדים ולאקרומגליה במבוגרים; הגורמים הגנטיים המובילים לענקות ואקרומגליה אינם מובנים היטב. כעת הם ערכו מחקרים קליניים וגנטיים של דגימות שנאספו מ-43 חולים עם ענקות ולאחר מכן ריצפו את הגנים החשודים בדגימות מ-248 חולים עם אקרומגליה.

החוקרים זיהו דופליקציות מרובות בכרומוזום Xq26.3 בדגימות מ-13 חולים עם ענקות; מבין אלו, ארבע דגימות נאספו משני נבדקים שאינם קרובי משפחה ו-9 נאספו מחולים עם מקרים ספוראדיים. בכל החולים המחלה הופיעה במהלך ילדות מוקדמת. מבין אלו עם ענקות בהם לא זוהתה דופליקציה של Xq26.3, כל המקרים הופיעו לאחר גיל חמש שנים. המאפיינים הגנטיים באזור Xq26.3 מרמזים לכך שהדופליקציה מופיעה במהלך שכפול הכרומוזום ועשויה לכלול ארבעה גנים המקודדים לחלבונים.

עם זאת, ביטוי יתר של גנים זוהה רק באחד מבין גנים אלו, GPR101, המקודד ל-GPCR (G-Protein Coupled Receptor). החוקרים זיהו הישנות מוטאציית GPR101 ב-11 מבין 248 משתתפים עם אקרומגליה, כאשר המוטאציה נמצאה בעיקר בגידולים. כאשר החוקרים העבירו את המוטאציה לתאי GH3 בחולדות, היא הובילה לעליה בשחרור הורמון גדילה והתרבות תאים המייצרים הורמון גדילה.

New Eng J Med, December 3, 2014