נאונטולוגיה

דיאטה ים-תיכונית עשויה לסייע בהאטת הזדקנות (BMJ)

מניתוח נתוני מחקר Nurses’ Health Study עולה תועלת אפשרית נוספת לדיאטה ים-תיכונית, כאשר היענות גבוהה יותר לדיאטה ים-תיכונית לוותה באורך טלומרים ארוך יותר, סמן להזדקנות.  ממצאי המחקר תומכים בתועלת הבריאותית של היענות לדיאטה ים-תיכוני ומספקים תובנות באשר למנגנון הפיזיולוגי בבסיס הקשר הנ”ל. הקפדה על דיאטה זו עשויה לסייע במניעת קיצור טלומרים מואץ.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמין הוכיחו את התועלת הבריאותית של היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית הפחתת תמותה כוללת, הארכת תוחלת החיים והפחתת שיעורי ההיארעות של מחלות כרוניות, בעיקר מחלות לב וכלי דם מג’וריות.

הסקירה הנוכחית כללה נתונים אודות 4,676 נשים בגיל העמידה ממחקר Nurses’ Health Study, שנבחרו כביקורות בריאות (ללא מחלות כרוניות מג’וריות, כולל ממאירות ומחלה קרדיווסקולארית). המחקר עקב אחר המצב הבריאותי של למעלה מ-120,000 אחיות בארצות הברית משנת 1976. הנשים השלימו שאלוני תזונה מפורטים ובדיקות דם להערכת אורך הטלומרים.

החוקרים חישבו את מדד הדיאטה שנע בין 0 עד 9 נקודות, כאשר מדד גבוה יותר מעיד על היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית.

התוצא העיקרי היה הקשר בין האורך היחסי של הטלומרים בתאי דם לבנים בדם היקפי, כפי שנקבע באמצעות בדיקת RT-PCR (Real-Time Polymerase Chain Reaction) כמותית ומדד דיאטה ים תיכונית.

כצפוי, בנשים צעירות יותר אורך הטלומרים היה ארוך יותר (p<0.001). לאחר תקנון לגורמים ערפלניפ אפשריים, דוגמת השמנה, עישון ופעילות גופנית, זוהה קשר מובהק בין היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית ובין טלומרים ארוכים יותר.

עליה של כל נקודה אחת במדד הדיאטה לווה בירידה של 1.5 שנים בהזדקנות טלומרים. שינוי של שלוש נקודות הקביל לירידה ממוצעת של 4.5 שנים בהזדקנות הטלומרים. שינויים אלו מקבילים להבדל בין מעשנים ולא-מעשנים (4.6 שנים), נשים פעילות ופחות פעילות (4.4 שנים) ונשים עם מדדי חרדה גבוהים בהשוואה למדדים נמוכים (6 שנים).

אף אחד מהמרכיבים התזונתיים לא נקשר באופן מובהק עם אורך הטלומרים. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אילו מרכיבים בדיאטה הים תיכונית תורמים לקשר הנ”ל, במטרה להבין טוב יותר את המנגנון הביולוגי.

BMJ. Published online December 2, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה