נאונטולוגיה

מה בין יצירת קשר עין בינקות ובין התנהגות אנטי-סוציאלית בעתיד? (Biol Psychiatry.)

העדפת פנים בינקות ויצירת קשר עין עם ההורים בגיל צעיר עשויים לנבא התנהגות קשוחה וחסרת רגישות, שבשלב מאוחר יותר תצביע על נטיה להתנהגות אנטי-סוציאלית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Biological Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עלתה סברה כי תכונות של התנהגות קשוחה וחסרת רגישות מקדימות התנהגות אנטי-סוציאלית במבוגרים. תכונות אלו כוללות בעיות בזיהוי הרגשות של אחרים, ליקוי בתגובה למצוקה של אחר והפרעה בתחושות אשמה או אמפתיה.

החוקרים שיערו כי ייתכן קשר בין תכונות אלו ובין ירידה בקשב לפנים, בעיקר לעיניים, במהלך הינקות. קשר עין עם המטפלים עשוי לתרום ליצירת הקשר עם התינוק והתפתחות “מוח חברתי”. מחקרים רבים מצאו כי בני אדם מזהים את הרגשות של אחרים באמצעות העיניים. סביר להניח כי ניתן ללמוד הרבה אודות הרגשות בשלב מוקדם של החיים לפי יצירת קשר העין וכי הדבר תורם לתגובות עתידיות לרגשות של אחרים.

מדגם המחקר כלל 214 אימהות לילד ראשון, במהלך השבוע ה-20 להריונן. כאשר התינוקות הגיעו לגילאי חמישה שבועות, צופה מיומן העריך את ההעדפות של התינוקות במעקב אחר פני אדם או כדור אדום.

כאשר התינוקות הגיעו לגיל 29 שבועות, החוקרים בחנו את הרגישות האימהית באמצעות מבחן סטנדרטי בו צפו באימהות משחקות עם הילדים. בגיל 2.5 שנים, החוקרים העריכו את תכונות הקשיחות והרגישות, באמצעות שאלונים להורים.

הסקירה כללה 108 בנות ו-105 בנים. בגיל 2.5 שנים, בבנים תועדה נטיה גדולה יותר למדדים גבוהים יותר של תכונות קשיחות וחוסר-רגישות, בהשוואה לבנות (0.13 לעומת 0.77-, בהתאמה).

לאחר תקנון לערפלנים דוגמת עישון במהלך ההיריון, תכונות אנטי-סוציאליות אימהיות, מצב סוציו-אקונומי וגיל הריון בעת הלידה, התוצאות הצביעו כי העדפה נמוכה יותר למעקב אחר פני אדם ניבאה תכונות של קשיחות וחוסר-רגישות בתינוקות. לאחר הערכת התוצאות לפי מין המטופל, רגישות אימהית גבוהה יותר נקשרה בקשר מובהק עם פחות תכונות של קשיחות וחוסר-רגישות בבנות, אך לא בבנים.

החוקרים מסכמים וכותבי ם כי זהו המחקר הראשון שמצא כי מאפיינים חברתיים במהלך הינקות, כמו גם רגישות הורית מוקדמת עשויים לנבא התפתחות תכונות אנטי-סוציאליות.

Biol Psychiatry. Published online October 6, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה