נאונטולוגיה

הילד חוזר מבית הספר עם כאב ראש? ייתכן שבכלל הבניין הוא זה שחולה / מאת: ד”ר צבי שבת, מוסמך לבריאות הציבור ובעיות פנים מבנה, חברת בלפור אקספרס

כאבי ראש, גירוי אף וגרון, גירוי בעיניים, שיעול, יובש בעור, סחרחורות, בחילה ואפילו סוגים שונים של עייפות, אלה רק כמה דוגמאות של הסימנים המוכרים אצל מי שנמצא שעות רבות בבניינים סגורים, בהם רבים מבתי הספר כיום. הסימפטומים יכולים להופיע כתופעה בודדת, למשל רק כאבי ראש, או בצירוף לסימפטומים אחרים. התסמונת לא מקנה “בלעדיות” לאף קבוצה מיוחדת, גברים ונשים, מבוגרים וצעירים. מה שמשותף לסובלים הוא שכולם נמצאים שעות רבות בבניין שבו מסופק אוויר באמצעות מערכות מכניות.

עובדה היא שכיום רובנו מעבירים את יומנו בתוך מבנה סגור ולא באוויר הפתוח. כבר לפני 30 שנים הצהיר ארגון הבריאות העולמי כי עד 30% מהבניינים ברחבי העולם מהווים מוקדים לתלונות של הדיירים, שמקורם בזיהום האוויר בתוך המבנה, אוורור לא מתאים וגורמים כגון איכות וכמות האוויר.

כולנו יודעים שחשיפה ממושכת לכימיקלים וזיהומים, כמו אלו הקיימים בתעשייה, עלול להוביל לשלל בעיות רפואיות. קצת קשה יותר לקבל כי גם במבנים לא תעשייתיים, כמו בתי ספר המאווררים באמצעות מיזוג מרכזי, הדיירים יכולים להיות חשופים לכימיקלים באוויר ולפתח סימפטומים ומחלות. זיהום אוויר פנים מבני הפך לנושא של בריאות הציבור ממדרגה ראשונה כבר בשנות ה-80, אז ניתן גם שם לתופעה: “תסמונת הבניין החולה” (Sick Building Syndrome ). הסיבות למחלת המבנה רבות ושונות: החל משימוש בחומרים סינתטיים בבניה, דרך שיפור באיכות האיטום שנועד להביא לחיסכון באנרגיה ועד לתחזוקה לוקה של מערכות מיזוג האוויר.

לאחר מות ילדים בקליבלנד, ארה”ב, חוקרים מה-CDC (המרכז האמריקני לבקרת מחלות) הניחו שהייתה זו חשיפה לעובש רעיל בשם סטקיבוטריס שהוביל למותם. בעקבות כך עלתה המודעות לנושא איכות האוויר והופנו תקציבים למחקר התסמונת, אולם עד עכשיו לא הצליחו לבודד גורם אחד ספציפי הקשור ל SBS . מחקרים שבוצעו בתחום העלו שקיימים יותר מ 900 מזהמים שקיימים באוויר הנמצא בתוך מבנים. המחקרים גם העלו כי גירוי בריריות האף, עיניים וגרון וכאבי ראש הם הסממנים השכיחים ביותר, ואחריהם דיווחו אנשים על עייפות, עור יבש, כושר מנטאלי ירוד, אף סתום, קשיי נשימה ובחילות.

אז מה עושים? כאשר מרגישים לא טוב או חולים, מזמינים רופא או שהולכים למרפאה. גם כאשר מדובר בתסמונת הבניין החולה, תהליך האבחון מתחיל עם ביקור מומחה במקום וראיון עם האדם האנשים שממתלוננים. מטרת הביקור היא לספק מידע על הגורמים שמשפיעים על איכות אוויר במבנים: הגורם האנושי, תקינות וניקיון מערכות האוורור, דרכי מעבר וכניסה אפשרית של מזהמים קרובים, וזיהוי מקורות אפשריים לזיהום.

הפתרון היעיל ביותר הוא סילוק הגורמים המזהמים, במידה ואיתרנו אותם. כך לדוגמא כאשר הגורם הוא תחזוקה לקויה של מערכות האוויר הפתרון הוא ניקוי תקופתי ומקצועי של מערכות אלה, לצד החלפת וניקוי המסננים. במקרים אחרים הטיפול יכלול שאיבת כתמי מים, הקפדה על הגבלות לגבי עישון בבניין, פליטת גורמי זיהום אל מחוץ לבנה, פיקוח ובקרה על שימוש בצבעים, דבקים, ממסים וחומרי הדברה והגבלת השימוש בהם לאזורים מאווררים בלבד ורק בשעות בהן הבניין ריק ככל שניתן מדיירים. בבניינים רבים יש אפשרות לשפר את איכות האוויר באופן משמעותי לו רק יופעלו המערכות בהספק המינימאלי הנדרש. לעיתים יש להתקין דרכי פליטה כדי לסלק מזהמים שמצטברים באזורים מיוחדים כגון חדרי שירותים, חדרי צילום וכיתות מחשב. במקרים מסוימים יש להתקין מערכות אשר ממש מטהרות את האוויר הנכנס למבנה. ולצד כל אלו חשובים המודעות והחינוך לדיירי הבניין ולמי שממונים על תחזוקתו. כאשר אנחנו מודעים לתופעה ומבינים את הגורמים לבעיות באיכות האוויר יהיה ביכולתנו לפעול יחדיו ביעילות רבה יותר למניעת בעיות והישנותן ולמציאת פתרונות יעילים.

הכותב הינו יועץ מקצועי לחברת אקספרס Belfor , המתמחה בשיקום נזקים ובטיפול באיכות האוויר במבנים. לפניות ושאלות נוספות: hsabath18@gmail.com

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה