נאונטולוגיה

ההשפעה של חשיפה לפתאלטים על רמות טסטוסטרון בגברים ובנשים (J Clin Endocrinol Metab)

רמות מוגברות בשתן של פתאלטים, תרכובות כימיקאליות נפוצות במוצרי פלסטיק גמישים, מלוות בירידה משמעותית ברמות טסטוסטרון בגברים ובנשים, כמו גם בילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

החוקרים זיהו קשר בין סמנים לחשיפה לפתאלטים ובין רמות טסטוסטרון בקבוצות גיל שונות ובשני המינים, כולל ילדים, בנים ובנות בגילאי 6-12 שנים, ובבנות בגילאי 12-20 שנים. הממצאים מצטרפים לעדויות המצטברות בנוגע לפגיעה אפשרית בפוריות בעקבות חשיפה לתרכובות אלו; עם זאת, עדיין נותרו שאלות רבות פתוחות בנושא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות לירידה ברמות טסטוסטרון בגברים במהלך העשורים האחרונים, כמו גם מגמות במצבים נלווים במספר שלבים במהלך החיים בשני המינים. יש עדויות מבעלי חיים ועדויות מוגבלות מבני אדם לפיהן חשיפה לפתאלטים מלווה בירידה ברמות אנדרוגנים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין הריכוז בשתן של 13 מטבוליטים של פתאלטים ובין רמות טסטוסטרון בדם בגברים, נשים וילדים, לאחר תקנון למספר ערפלנים חשובים וסיווג לפי גיל ומין (6-12, 12-20, 20-40, 40-60 ו-60-80 שנים).

החוקרים התבססו על נתונים מסקר National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2011-2012, כאשר התוצא העיקרי של המחקר היה רמות טסטוסטרון בדם.

מהנתונים עולה קשר בין מספר פתאלטים ובין ירידה משמעותית ברמות טסטוסטרון בשני המינים ובקבוצות גיל שונות. בנשים, הקשר ההפוך, הבולט והעקבי ביותר זוהה בקרב נשים בגילאי 40-60 שנים. בבנים בגילאי 6-12 שנים, זוהה קשר בין עליה בתחום הבין-רבעוני של מטבוליטים של di-2-ethylhexyl phthalate ובין ירידה של 29% ברמות טסטוסטרון. בגברים מבוגרים, הקשר ההפוך המשמעותי היחידי בין פתאלטים (מטבוליטים של di-2-ethylhexyl phthalate ו-dibutyl phthalate) ורמות טסטוסטרון זוהה בגברים בגילאי 40-60 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאחר ולטסטוסטרון תפקיד חשוב בכל שלבי החיים בשני המינים, דרושים מחקרים נוספים במטרה להגדיר טוב יותר את הקשר בין רמות התרכובות הכימיקאליות הללו ובין רמות טסטוסטרון והיקף ההשפעה של השינויים ברמות ההורמון.

J Clin Endocrinol Metab. Published online August 14, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה