נאונטולוגיה

חשיבות כאב בהישנות הפרעות חרדה ודיכאון (BMC Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Psychiatry מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי כאב, ולא מחלה כרונית, מעלים את הסיכון להישנות דיכאון. ממצאים אלו תומכים בתיאוריה לפיה ישנם מנגנונים משותפים לכאב ודיכאון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר אפשרי בין בריאות גופנית ירודה ובין סיכון מוגבר להישנות דיכאון וחרדה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם מחלות כרוניות ספציפיות ומאפייני כאב הקשורים עם הישנות דיכאון וחרדה ולבחון אם הקשרים הללו מתווכים ע”י תסמיני דיכאון וחרדה מתחת לסף המוביל להפרעה.

מדגם המחקר כלל 1,122 משתתפים עם הפוגה בתסמיני דיכאון וחרדה, שהיו במעקב במשך תקופה של ארבע שנים. החוקרים בחנו את ההשפעה של מחלות כרוניות ספציפיות ומאפייני כאב על הישנות ההפרעות הפסיכולוגיות.

מהתוצאות עולה כי אין קשר בין מחלות כרוניות ובין הסיכון להישנות דיכאון וחרדה. מנגד, כאבים באזור הצוואר (יחס סיכון של 1.45), חזה (יחס סיכון של 1.65), בטן (יחס סיכון של 1.52), עליה במספר אתרי הכאב (יחס סיכון של 1.10) וחומרת הכאב (יחס סיכון של 1.18) נקשרו כולם עם סיכון מוגבר להישנות דיכאון, אך לא עם הישנות חרדה. תסמיני דיכאון מתחת לסף הגורם להפרעה עמדו בבסיס הקשר בין כאב והישנות דיכאון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על המנגנונים המשותפים לדיכאון וכאב ועל הצורך בהבנה טובה יותר של הקשר הנוירו-ביולוגי במטרה לשפר את הטיפול בכאב ודיכאון.

BMC Psychiatry. 2014;14

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה