נאונטולוגיה

השינויים בהרכב החיידקים במערכת העיכול בפגים (Proc Natl Acad Sci U S A.)

ההתפתחות לאחר הלידה של הרכב החיידקים במערכת העיכול בפגים מושפעת במיוחד מגיל ההיריון, כאשר בפגים שנולדו בשלבים המוקדמים ביותר של ההיריון קצב אכלוס החיידקים במערכת העיכול הוא האיטי ביותר. יתרה מזאת, קצב ההתקדמות של אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול מושפע באופן מינימאלי בלבד מגורמים סביבתיים, דוגמת אופן הלידה, טיפול אנטיביוטי, או הזנה.

הממצאים מספקים תובנות חשובות בנוגע לדפוסי ההתיישבות של חיידקים בפגים והקשר בין דפוסים אלו והתפתחות מצבים רפואיים חמורים, דוגמת NEC (Necrotizing Enterocolitis), סיבוך המוביל למוות רקמה בדופן של מערכת העיכול, המופיע בשכיחות של עד 10% מהפגים ומוביל לתמותה ב-25-35% מהמקרים.

להערכת השינויים בהרכב החיידקים במערכת העיכול של פגים, החוקרים התבססו על ריצוף דנ”א לעקוב אחר אוכלוסיות החיידקים ב-922 דגימות צואה מ-58 פגים שטופלו ביחידות טיפול נמרץ ביילודים. התינוקות נולדו לאחר 23-33 שבועות היריון, במשקל של עד 1,500 גרם. אף אחד מהתינוקות לא פיתח סיבוך תוך-בטני חמור עקב הלידה המוקדמת, אם כי בשבעה תרבית דם אחת לפחות הייתה חיובית.

החוקרים זיהו דפוס התקדמות של אוכלוסיות החיידקים עם יחס שונה בין שלוש קבוצות עיקריות של חיידקים ברצף, כאשר Bacilli שלטו במערכת העיכול בשלב מוקדם, לאחר מכן Gammaproteobacteria ובהמשך Clostridia.

כאשר החוקרים בחנו תתי-מדגמים לפי גיל ההיריון, הם זיהו קשר משמעותי בין מספר הימים לאחר הלידה ובין ירידה בשיעור חיידקי Bacilli ועליה בשיעור חיידקי Clostridia. עקומת ההתקדמות למצב בו חיידקי Clostridia הופיעו בשפע האיצה עם העליה בגיל ההיריון.

מהערכת הקשר בין התיישבות חיידקים וגורמים סביבתיים, כולל אופן הלידה, טיפול אנטיביוטי, גיל היריון בעת דגימות צואה ותזונה, החוקרים זיהו מספר משתנים חיצוניים אפשריים המשפיעים על תכולת החיידקים במערכת העיכול, שהשפיעו על קצב השינוי, אך לא על המגמה. באופן ספציפי, טיפול אנטיביוטי לווה בעליה בשיעורי Gammaproteobacteria ביילודים שנולדו לאחר 26 שבועות היריון ומעלה, ונקשר עם נוכחות Clostridia בצואה ביילודים שנולדו לאחר עד 28 שבועות היריון. הנקה לוותה בעליה בשיעורי Gammaproteobacteria רק ביילודים שנולדו לאחר עד 28 שבועות היריון.

במערכת העיכול של ילד בריא וגדול יותר, לדוגמא, Gammaproteobacteria לרוב מהווה פחות מ-1% מהחיידקים, אך אלו מהווים למעלה ממחצית, ועד 80%, מהחיידקים במערכת העיכול של פגים.

אעפ”י שהמשמעות של ממצאים אלו על המצב הבריאותי של היילודים בטווח הארוך אינה ידועה, מהממצאים עולות מספר שאלות למחקרים נוספים.

Proc Natl Acad Sci U S A. Published online August 11, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה