נאונטולוגיה

ניתוח רובוטי לכריתת שלפוחית שתן אינו מביא להפחתת שיעור הסיבוכים (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי שיעור הסיבוכים היה דומה עם ניתוח בסיוע רובוטי וניתוח פתוח לכריתת שלפוחית השתן בחולים עם ממאירות פולשנית של שלפוחית השתן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כריתה רדיקאלית של השלפוחית הינה הטיפול הסטנדרטי בממאירות פולשנית, לא-גרורתית, של שלפוחית השתן. עם זאת, הטיפול כרוך בסיבוכים משמעותיים והחלמה ממושכת. במאמר הנוכחי הם מדווחים על תוצאות מחקר אקראי, מבוקר, שנועד לבחון אם כריתה רדיקאלית של שלפוחית השתן בניתוח לפרוסקופי בסיוע רובוטי מלווה בשיעור סיבוכים נמוך יותר, בהשוואה לניתוח פתוח.

חולים עם ממאירות של שלפוחית השתן בשלב Ta-3N0-3M0, שהיו מיועדים לטיפול דפיניטיבי עם כריתה רדיקאלית של שלפוחית השתן, גויסו בין מרץ 2010 ועד מרץ 2013. ארבעה מנתחים בעלי ניסיון בניתוח אגן בסיוע רובוטי ביצעו את הניתוחים. כל המנתחים השלימו השתלמות באורולוגיה אונקולוגית ולפחות עשר שנות ניסיון ניתוחי לאחר השלמת ההשתלמות.

התוצא העיקרי היה שיעור הסיבוכים בדרגה 2-5 בתוך 90 ימים לאחר הניתוח.

118 חולים חולקו לקבוצת ההתערבות (60 חולים) או לקבוצת הביקורת (58 חולים). ארבעה חולים שחולקו לקבוצת ההתערבות סירבו להקצאה האקראית ועברו ניתוח פתוח. הגיוס למחקר הופסק מוקדם לאחר שניתוח ביניים הדגים תוצאות שענו על הקריטריונים המוגדרים מראש לכשלון.

המאפיינים הבסיסיים היו דומים בשתי הקבוצות. על-בסיס ניתוח לפי כוונה לטפל מצאו החוקרים כי 62% מהחולים שעברו ניתוח רובוטי ו-66% מאלו שעברו ניתוח פתוח פיתחו סיבוך בדרגה 2-5 (P=0.66). סיבוכים בדרגה גבוהה (3-5) תוארו ב-22% ו-21% מהחולים, בהתאמה (p=0.90).

אובדן דם במהלך הניתוח היה פחות משמעותי בקבוצת ההתערבות, אך משך הניתוח היה קצר יותר משמעותית בקבוצת הביקורת. משך השהות הממוצע באשפוז עמד על שמונה ימים בכל קבוצה (p=0.53).

מהממצאים עולים שיעורים דומים של סיבוכים בתר-ניתוחיים ומשך אשפוז בבית החולים בחולים שעברו ניתוח בסיוע רובוטי ואלו שעברו ניתוח פתוח. רווח בר סמך של הממצאים מעיד כי אין תועלת רבה לטכניקות רובוטיות במניעת תחלואה בתר-ניתוחית. מאחר והמחקר בוצע ע”י מנתחים מיומנים במרכזי יחיד, בעל נפח חולים גדול, לא ניתן להכליל את הממצאים על כלל המצבים. אעפ”י כן, הממצאים מעידים על הצורך במחקר אקראי להערכת התועלת והסיכונים של טכנולוגיות התערבות חדשות.

N Engl J Med 2014; 371:389-390

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה