נאונטולוגיה

אלח-דם אימהי חמור הינו מצב חירום מיילדותי (PLoS Med)

זיהומים עלולים להתקדם במהירות לאלח-דם חמור בנשים הרות, גם תחת טיפול אנטיביוטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בבריטניה. התפתחות אלח-דם חמור היא מהירה, מתרחשת בתוך 24 שעות במרבית המקרים ובתוך שעתיים ב-50% מהנשים עם זיהום בחיידק GAS (Group A Streptococcus). גורמי הסיכון כוללים זיהום קודם או טיפול אנטיביוטי קודם, רמז לכך שנשים הרות המקבלות טיפול לזיהום דורשות תשומת לב מוגברת ומעקב זהיר להבטחת הכחדה של הזיהום.

במחקר הפרוספקטיבי הנוכחי התבססו החוקרים על נתונים ממערכת United Kingdom Obstetric Surveillance System, בה 4.7 נשים מכל 10,000 לידות אובחנו עם אלח דם אימהי חמור בתקופה שבין יוני 2011 ועד מאי 2012. המחקר כלל 757 ביקורות ו-365 נשים עם אלח-דם אימהי חמור, מהן 71 פיתחו הלם ספטי וחמש הלכו לעולמן.

החוקרים הגדירו אלח-דם חמור כאלח-דם המלווה בפגיעה בתפקוד איבר, תת-זילוח או תת לחץ דם. הם התייחסו למקרים של אלח-דם שהתפתחות בכל נקודת זמן במהלך ההיריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה.

רופאים במרכזי המחקר התבקשו להשיב דיווחים חודשיים אודות מספר הנשים שענו על הגדרת המקרים של אלח-דם חמור וסיפקו נתונים אודות שתי ביקורות ללא אלח-דם, שילדו מיד לפני כל מקרה באותו בית חולים. שיעורי החזרת הדו”חות עמדו על 93%.

זיהומים אושרו ב-63.8% מהמקרים, והמקור לזיהום זוהה ב-74% מהמקרים, אך ב-16.4% לא זוהה מקור לזיהום או הפתוגן האחראי. המקורות הנפוצים ביותר לזיהום כללו זיהום בדרכי המין (31%) והפתוגן הנפוץ ביותר היה Escherichia coli (21.1%). מבין הנשים שאובחנו עם אלח-דם חמור בזמן היריון, ב-3.6% ההיריון הסתים בלידת מת, 5.1% היילוד הלך לעולמו ו-42.3% מהיילודים אושפזו ליחידות טיפול נמרץ.

גורמי סיכון לאלח דם אימהי חמור כללו מוצא אתני (יותר בשחורים, יחס סיכויים מתוקן של 1.82) והיריון ראשון (יחס סיכויים מתוקן של 1.60), עם בעיות רפואיות קודמות (יחס סיכויים מתוקן של 1.40), או מחלת חום או טיפול אנטיביוטי בשבועיים שקדמו לקבלתה (יחס סיכויים מתוקן של 12.07).

שיעור המקרים של אלח-דם חמור עלה גם במידה והאישה עברה לידה נרתיקית מכשירנית (2.49), ניתוח קיסרי לפני הופעת צירים (3.83) או לאחר מכן (8.06). בנשים שילדו לאחר ניתוח קיסרי ניתן לרוב טיפול אנטיביוטי מונע (96.6% מהמקרים ו-94.8% מהביקורות).

מהמחקר עולה כי לאחר תקנון לתחלואה לפני הלידה, כמו גם לגורמי סיכון קליניים דוגמת פקיעה מוקדמת של הקרומים, כל גישות הלידה המכשירנית זוהו כגורמי סיכון בלתי-תלויים לאלח-דם חמור.

בנשים שהתקדמו להלם ספטי, הריונות מרובים (יחס סיכויים מתוקן של 5.75) וזיהום בחיידק GAS (יחס סיכויים מתוקן של 4.84) זוהו כגורמי סיכון מג’וריים. החוקרים כותבים כי מרבית גורמי הסיכון שזוהו עולים בקנה אחד עם הממצאים ממחקרים קודמים.

עם זאת, הקשר עם טיפול אנטיביוטי קודם הוא ממצא חדש. מאחר ולמעלה מ-40% מהנשים עם אלח דם חמור טופלו קודם לכן באנטיביוטיקה או פיתחו מחלת חום, החוקרים ממליצים למטפלים לעקוב אחר הנשים במטרה להבטיח כי הזיהום חלף וקובעים כי לא ניתן להניח כי הטיפול האנטיביוטי ימנע התקדמות לאלח-דם חמור.

החוקרים מדגישים עוד כי התקדמות לאלח-דם חמור אירעה במהירות באוכלוסייה זו, כאשר במרבית הנשים בהן חלה התקדמות היא אירעה בתוך פחות מ-24 שעות מהסימן הראשון לתגובה דלקתית סיסטמית. בנשים עם זיהום בחיידק GAS, 75% התקדמו לאלח-דם חמור בתוך תשע שעות ו-50% התקדמות בתוך פחות משעתיים.

PLoS Med. 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה