נאונטולוגיה

ההשפעה של משקאות דיאטטיים על היקף הירידה במשקל בזמן דיאטה (Obesity)

בתכנית בת 12 שבועות להפחתת משקל, באלו שהמשיכו לשתות משקאות דיאטטיים נרשמה ירידה גדולה יותר ב-1.86 קילוגרמים במשקל הגוף והם דיווחו כי היו פחות רעבים בהשוואה לאלו שהחליפו את המשקאות הדיאטטיים במים. עם זאת, במאמר מערכת טענו מומחים כי מוקדם מדי להמליץ על צריכת משקאות אלו להפחתת מ משקל.

ממצאים אלו תומכים בצריכת משקאות דיאטטיים כחלק מגישות יעילות להפחתת משקל וכי אין למנוע שתיית משקאות דיאטטיים באלו המבקשים לעשות זאת בטענה כי עלולים לפגוע בירידה במשקל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות רבות בספרות הרפואית מאשרות כי צריכת משקאות ממותקי סוכר תורמת לעליה במשקל, אך התועלת האפשרית של החלפת משקאות אלו במשקאות עם תחליפי סוכר בניגוד למים עדיין שנויה במחלוקת. לדוגמא, מחקרים שונים דיווחו כי באלו שצרכו משקאות ומוצרי מזון עם ממתיקים מלאכותיים תועדו השפעות שונות על התיאבון.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי, אקראי, עם התערבות בת 12 שבועות, ולאחר מכן תשעה חודשי שמירה על המשקל.

לאחר סקירה של 506 משתתפים, החוקרים כללו 151 משתתפים מאוניברסיטת קולורדו ו-157 משתתפים מאוניברסיטת טמפל בפילדלפיה, בין אוקטובר 2012 ועד אפריל 2013. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 48 שנים, 82% היו נשים. בתחילת המחקר, מדד מסת הגוף של המשתתפים עמד על 34, עם משקל ממוצע של 93 קילוגרמים.

המשתתפים במחקר היו במשקל יציב לאחרונה, לא עסקו בפעילות גופנית, וצרכו לפחות שלוש משקאות ממותקים, כולל משקאות דיאטטיים עם ממתיקים מלאכותיים, או מים בטעמים, כל שבוע.

המשתתפים חולקו באקראי לצריכת לפחות 24 אונקיות של מים או משקאות ממותקים. משקה דיאטטי אופייני כולל 355 מיליליטרים. המשתתפים קיבלו קופונים או החזרים לרכישת משקאות דיאטטיים או מים בטעמים.

למשתתפים ששתו מים התירו החוקרים לאכול סוכריות, יוגורטים, עוגיות, גלידה, ג’לטין, פודינג או מוצרי מזון אחרים עם ממתיקים מלאכותיים, או ללעסו מסטיק עם ממתיק מלאכותי. אך אסרו עליהם להוסיף במכוון ממתיקים אחרים למשקאות שלהם.

שתי הקבוצות לקחו חלק בתכנית להפחתת משקל, שכללה פגישה קבוצתית בת שעה אחת בשבוע בהנחיית דיאטנית או פסיכולוג קליני, שהתמקדה בנושאים דוגמת תוויות מוצרי מזון, גודל מנות ופעילות גופנית, וכן הערכת משקל של המשתתפים.

מטרת המשתתפים הייתה ירידה של 0.6-1.2 קילוגרמים בשבוע עם הוראה להגדלת היקף הפעילות הגופנית ב-10 דקות בכל שבוע, עם יעד סופי של 60 דקות ביום, שישה ימים בשבוע. הם קיבלו 75 דולרים להשלמת 12 שבועות ההערכה ו-50 דולרים להשלמת לפחות תשעה שבועות רישום צריכת מוצרי מזון ומשקאות.

כ-96% מהמשתתפים בכל קבוצה דיווחו על צריכת המשקאות היומית הממוצעת. כמעט כל המשתתפים (92%) השלימו את תכנית הירידה במשקל.

לאחר 12 שבועות, בממוצע, משתתפים שצרכו משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ירדו 5.95 קילוגרמים, בעוד שאלו ששתו מים ירדו ב-4.09 קילוגרמים. בשתי הקבוצות נרשמה עליה של 1.5 שעות בהיקף הפעילות הגופנית השבועי. משתתפים שצרכו משקאות עם ממתיקים מלאכותיים דיווחו על תחושת רעב מעט קלה יותר, בהשוואה למשתתפים בקבוצה המקבילה, אם כי השינוי האבסולוטי ברמת הרעב היה קטן.

Obesity. 2014;22:14151421

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה