נאונטולוגיה

10 תופעות ראייה שמצריכות בדיקה דחופה על ידי רופא עיניים / מאת: פרופ’ ענת לבנשטיין, מנהלת מערך עיניים במרכז הרפואי תל אביב – איכילוב

עיוות במרכז שדה הראיה או כתם במרכז שדה הראיה- יכול להראות על התפתחות ניוון של הרשתית הקשור לגיל, או, לעתים ניוון מרכז הראיה ברשתית גם באנשים צעירים מסיבות שונות. במקרים אלה אם מזהים כלי דם בלתי תקינים אשר גורמים לעיוות זה ניתן לטפל בהם בהזרקות תוך עיניות של חומרים הסוגרים כלי דם אלה, ולמנוע עיוורון הנובע מהתפתחותם לצלקת. למזלנו קיימים היום טיפולים יוצאים מן הכלל בניוון של הרשתית בהזרקות תוך עיניות של חומרים שונים אשר הקטינו את העיוורון מניוון הרשתית הקשור לגיל ב 50%.

ראית ברקים או הבזקים- הדבר יכול להראות על שינויים בזגוגית העין, עם הינתקות אחורית של הזגוגית, הג’ל הממלא את העין מקיר גלגל העין, אשר לעתים יכול להיות מלווה בקרע ברשתית. במקרה של קרע ברשתית בדיקה מיידית יכולה להביא לזיהוי הקרע, טיפול בו, ומניעה של היפרדות רשתית.

ראית כתמים זזים- למעשה מצב דומה לראית ברקים או הבזקים ומראה גם כן על קרע ברשתית כמו הסעיף הקודם. לעתים קרובות הם באים באופן משולב.

ראית מסך בשדה הראיה- מצב זה עשוי להראות על התפתחות של היפרדות רשתית, ומחייב בדיקה לצורך אבחון מיידי. במקרה של אבחון של היפרדות רשתית יבוצע ניתוח. ללא ניתוח היפרדות הרשתית תתקדם ותיגרם ירידה לא הפיכה בראיה. במקרים אחרים ראית מסך יכולה להראות על קיום דימום בזגוגית העין, אשר אבחנתו מאפשרת חיפוש הגורם וטיפול בו.

ראית חפצים קטנים יותר בעין אחת מאשר בשניה- מצב זה יכול להראות על קיום בצקת ברשתית מסיבות שונות- חסימת כלי דם ברשתית, התפתחות מחלת רשתית סכרתית בחולה סכרת. זיהוי מוקדם מאפשר טיפול מהיר ומניעת ירידה לא הפיכה בראיה

כאב חזק בעין אחת, במיוחד במרכיבים עדשות מגע. דבר זה יכול להראות על התפתחות כיב בקרנית אשר דורש טיפול אנטיביוטי דחוף.

ראיה כפולה עם שתי העיניים פקוחות- הדבר יכול להראות על שיתוק או התפתחות חולשה באחד מהשרירים המזיזים את העין. אבחון הבעיה יכול לעזור במציאת הסיבה לבעיה זו וטיפול בה.

טשטוש פתאומי בראיה בעין אחת- יכול להראות על מחלות שונות כולל בעצב הראיה, הדורשות טיפול תרופתי למשל בסטירואידים (דלקת עצב הראיה) ואחרות.

חבלה בעין הגורמת לכאב חזק, הפרעה בתנועת העין, או הפרעה בראיה. טיפול בחבלת עין בזמן יכול להביא להחזרת העין והארובה לשלמות ומניעת עיוורון.

איבוד ראיה פתאומי בעין אחת יכול לנבוע מחסימת עורק ברשתית, מעין “אירוע” כמו מוחי בעין. טיפול מיידי הינו הסיכוי היחיד למניעת עיוורון בלתי הפיך.

בכל אחד מהמצבים האלה כדאי להיבדק על ידי רופא עיניים בהקדם בעשור האחרון פותחו טיפולים רבים אשר מונעים עיוורון ומביאים לשיפור משמעותי בראיה.

נמסר על ידי:

אבי שושן, דובר מרכז רפואי תל אביב איכילוב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה