נאונטולוגיה

האם שימוש במריחואנה משפיע על הסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים? (מתוך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-AAN)

למרות שדיווחי מקרים ומחקרים קודמים הציעו כי שימוש במריחואנה עשוי להביא לעליה בסיכון לאירועים מוחיים, מחקר חדש לא הדגים קשר דומה, ולמעשה, מהנתונים עולה קשר הפוך ומובהק סטטיסטית בין שימוש במריחואנה למעלה משנה מוקדם יותר ובין הסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים בצעירים.

החוקרים מדגישים כי אינם סבורים כי מדובר בהשפעה מגנה של מריחואנה מפני אירועים מוחיים איסכמיים ובכוונתם לחזור ולבחון את הנתונים באופן קפדני יותר ולערוך ניתוחים נוספים של הנתונים בכדי לזהות ערפלנים אפשריים.

מחקר Stroke Prevention in Young Adults הינו מחקר מקרה-ביקורת של מבוגרים צעירים בגילאי 15-49 שנים. המחקר כלל 751 מקרים של אירועים מוחיים ו-813 ביקורות תואמות בגיל, מין וגזע, ללא היסטוריה של אירועים איסכמיים.

בהשוואה לביקורות, בקבוצת החולים עם אירועים מוחיים תועדה שכיחות גבוהה יותר של גברים, היסטוריה של סוכרת ויתר לחץ דם ועישון בהווה. בקבוצת הביקורת תועדה שכיחות גבוהה יותר של צריכת אלכוהול.

באמצעות ראיונות מתוקנים אספו החוקרים נתונים אודות שימוש בסמים אסורים, כולל סוג הסם, אופן השימוש ותדירות השימוש. המשתתפים יכלו להצביע על נתונים בכרטיסים כך שלא היו צריכים לספק תשובה מילולית. כמו כן, הובטח למשתתפים כי הנתונים האישיים שמוסרים הם חסויים.

החוקרים סיווגו את המשתתפים לאלו שמעולם לא השתמשו במריחואנה (501 משתתפים) ואלו שהשתמשו אי פעם בסם (312 משתתפים). בקרב אלו שהשתמשו אי-פעם במריחואנה תועדה שכיחות גבוהה יותר של גברים, לבנים, יתר לחץ דם, עישון וצריכת אלכוהול בהווה.

החוקרים סיווגו את המשתתפים גם לפי מועד השימוש במריחואנה: שימוש לפני שנים (הוגדר ככל שימוש לפני שנה ומעלה, כולל שימוש חד פעמי ושימוש חוזר), שימוש לפני חודשים (כל שימוש לפני למעלה מחודש), שימוש במהלך 1-30 הימים האחרונים ושימוש במהלך 24 השעות האחרונות.

מהנתונים לא עלו עדויות לסיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי עקב שימוש במריחואנה, לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, עישון או צריכת אלכוהול, יתר לחץ דם וסוכרת. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי המספרים היו די קטנים בקבוצות שהשתמשו בסם במהלך החודש האחרון.

בקרב אלו שדיווחו על שימוש במריחואנה לפני שנים עלה קשר הפוך בין שימוש במריחואנה ובין הסיכון לאירוע מוחי איסכמי.. מהמחקר עלה כי 28.8% מהחולים עם אירועים מוחיים דיווחו על שימוש במריחואנה לפני שנים, זאת בהשוואה ל-32.7% מהביקורות (יחס סיכויים מתוקן לעישון וגורמי סיכון אחרים של 0.77, p=0.03).

החוקרים מסבירים כי מטופלים חשים לעיתים קרובות כ מאחר ומדובר בנגזרת של צמח, מריחואנה אינה מזיקה. לדבריהם, חשוב להבין כי עישון מריחואנה הנמכרת ברחוב כולל חשיפה לכימיקאלים רבים אחרים, העלולים להביא לעליה בסיכון לאירועים מוחיים.

דרושים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של תדירות השימוש במריחואנה וזיהוי גורמים גנטיים אפשריים המשפיעים על הסיכון הכרוך בשימוש בסם.

מתוך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה- American Academy of Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה