נאונטולוגיה

מרבית הרופאים אינם מחשבים נכונה ערך מנבא חיובי (JAMA Intern Med)

כאשר מתבקשים לבצע חישוב פשוט על הערך המנבא החיובי, כ-75% מהרופאים והסטודנטים לרפואה בבוסטון לא ערכו את החישוב נכונה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת JAMA Internal Medicine.

בשנת 1978, חוקרים מצאו כי מרבית הרופאים והסטודנטים העריכו ביתר את הערך המנבא החיובי של תוצאות בדיקת מעבדה, כאשר היו ברשותם נתונים אודות שיעורי ההימצאות ושיעורי תוצאות חיוביות-שגויות.

כעת החוקרים ביקשו מ-24 רופאים בכירים, 26 רופאי בית, עשרה סטודנטים לרפואה ורופא אחד בגמלאות בבית חולים באזור בוסטון להשיב על אותה שאלה: במידה ולבדיקה מזהה מחלה ששיעורי ההימצאות שלה עומדים על 1/1,000 שיעור תוצאות חיוביות-שגויות של 5%, מהו הסיכוי שאדם עם בדיקה חיובית אכן סובל מהמחלה, בהנחה שאינך יודע דבר אודות התסמינים והסימנים של הנבדק?

החישוב הנכון כולל חילוק שיעורי ההימצאות בסכום שיעורי ההימצאות ושיעור תוצאות חיוביות-שגויות או 0.001/0.051, עם ערך מנבא חיובי של 1.96% .החוקרים קיבלו תשובות של 1.96%, 2%, או פחות מ-2%, כתשובות נכונות.

14 מבין 61 המשיבים (23%) נתנו את אחת מהתשובות הנכונות, שיעור שאינו שונה משמעותית מהתוצאות שהתקבלו במחקר המקורי (18%).

התשובות של המשיבים נעו בין 0.0005% ועד 96%, עם חציון של 66% (פי 33 מהתשובה האמיתית).

ההסברים לתשובות השגויות העידו על חוסר הבנה: קרדיולוג בכיר אחד טען כי ערך מנבא חיובי אינו תלוי בשיעורי ההימצאות, מתמחה אחד טען כי הערך המנבא החיובי טוב יותר כאשר שיעורי ההימצאות נמוכים.

מהתוצאות עולה כי מרבית המשיבים במחקר הנ”ל לא ידעו כיצד לחשב את הערך המנבא החיובי בתרחיש המתואר. יתרה מזאת, הטעות הנפוצה ביותר הייתה הערכת-יתר ניכרת של הערך המנבא החיובי, טעות העשויה להשפיע משמעותית על מהלך האבחנה והטיפול.

החוקרים ממליצים לעדכן את ההכשרה בנושא סטטיסטיקה בשלב מוקדם בלימודי רפואה.

JAMA Intern Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה