נאונטולוגיה

האם אספירין במינון נמוך עשוי לשפר את תוצאות הטיפול ברעלת היריון? (Ann Intern Med)

טיפול יומי באספירין במינון נמוך הניתן החל מהטרימסטר השני להיריון מסייע במניעת תחלואה ותמותה עקב רעלת היריון בנשים בסיכון גבוה, כך עולה מתוצאות סקירה סיסטמית שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת Annals of Internal Medicine. עם זאת, לא ניתן לשלול אפשרות לסיבוכים נדירים או ארוכי-טווח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רעלת היריון מתאפיינת ביתר לחץ דם ופרוטאינוריה במהלך המחצית השנייה של ההיריון, והינה סיבה מובילה לתמותה אימהית ופרינטאלית. סקירה קודמת מצאה כי טיפול נוגד-טסיות (בעיקר אספירין במינון נמוך) מסייע במניעת רעלת היריון בנשים בסיכון מוגבר. כעת ערכו החוקרים סקירה סיסטמית במטרה לתמוך בעדכון הנחיות ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) משנת 1996.

סיבוכים עקב רעלת היריון עשויים לכלול הפרעה בגדילה תוך-רחמית או לידה מוקדמת. רעלת היריון אחראית ללמעלה משליש מכלל מקרי התחלואה האימהית החמורה ו-15% ממקרי הלידה המוקדמת. מצבים הקשורים בסיכון מוגבר לרעלת היריון כוללים היסטוריה של רעלת היריון בהיריון קודם או מחלות כרוניות דוגמת סוכרת, יתר לחץ דם ומחלת כליות. הטיפול היעיל היחידי הינו לידה, המציבה את היילוד בסיכון במקרים בהם הלידה הינה לפני 34 שבועות היריון.

החוקרים בחנו באופן סיסטמי את התועלת והנזקים של אספירין במינון נמוך, על-בסיס חיפוש במאגרי MEDLINE, Database of Abstracts of Reviews of Effects, PubMed ו-Cochrane Register of Controlled Trials. הם גם בחנו סקירות קודמות, מאגרים אחרים ומאגרי מעקב לזיהוי מחקרים גדולים בין יוני 2013 ועד פברואר 2014.

הסקירה כללה מאמרים שפורסמו בשפה האנגלית, באיכות טובה או סבירה. הם כללו מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת התועלת של אספירין במינון נמוך בנשים בסיכון גבוה לרעלת היריון ומחקרים אקראיים ומבוקרים או מחקרי עוקבה גדולים להערכת נזקים של אספירין במינון נמוך בנשים בכל דרגת סיכון.

בסופו של דבר נכללו בסקירה 23 מאמרים, שנבחנו ע”י שני סוקרים. המאמרים כללו 2 מחקרים אקראיים ומבוקרים גדולים, 13 מחקרים אקראיים ומבוקרים קטנים בנשים בסיכון גבוה (8 באיכות טובה) ו-6 מחקרים אקראיים ומבוקרים ו-2 מחקרים תצפיתיים בנשים בסיכון ממוצע להערכת נזקים של הטיפול (7 באיכות טובה).

טיפול יומי באספירין במינון נמוך לאחר הטרימסטר הראשון לווה בירידה של 24% בשיעורי רעלת היריון וירידה בסיבוכי רעלת היריון, בתלות בסיכון הבסיסי. הירידה האבסולוטית בסיכון עם טיפול באספירין עמדה על 2-5% לרעלת היריון, 1-5% להגבלה בגדילה תוך-רחמית ו-2-4% ללידה מוקדמת.

למרות שאין עדויות לנזקים משמעותיים אימהיים או פרינטאליים, לא ניתן לשלול נזקים נדירים. לאחר מעקב בן 18 חודשים מהמחקר הגדול ביותר בנושא לא זוהתה פגיעה בהתפתחות, אך לא היו נתונים רבים בנוגע לתוצאות ארוכות הטווח.

למחקר מספר מגבלות, כולל השפעות של מחקרים קטנים העשויות להוביל להערכת-יתר של התועלת, ולכן, הם מציעים הערכה זהירה יותר לפיה הירידה בסיכון היחסי קרובה יותר ל-10% לרעלת היריון, הגבלה בגדילה תוך-רחמית ולידה מוקדמת.

Ann Intern Med. Published online April 7, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה