נאונטולוגיה

קבוצות דיון קטנות הדנות בנושאים מקצועיים קשורות לשיפור משמעותי בתחושת משמעות והשתייכות של רופאים (JAMA Intern Med)

 

מחקר חדש המתפרסם ב-JAMA Intern Med מדווח כי פעילות שכללה 19 מפגשים דו שבועיים, לאורך 9 חודשים, בקבוצות קטנות של רופאים שבהם התבצעו לימוד ודיונים הקשורים לעבודה, הובילה לשיפור משמעותי ומובהק בתחושת הסיפוק והמשמעות במקום העבודה של הרופאים המשתתפים בהשוואה לקבוצת ביקורת.

המחברים מציינים כי למרות העדויות הרבות על מצוקות של רופאים, מעט מחקרים משמעותיים בחנו התערבות להתמודדות עם הבעיה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון היפותיזה לפיה פעילות לימודית בקבוצות קטנות תשיג שיפור בתחושת הסיפוק ושביעות הרצון של רופאים.

המחקר היה אקראי וכלל 74 מתמחים במחלקה לרפואה של המרכז הרפואי מאיו קליניק במיניסוטה, אשר בוצע בין ספטמבר 2010 ליוני 2012. מידע נוסף נאסף ממשתתפים שלא נכללו במחקר אשר הגיבו לסקרים שנתיים לצורך השואה עם משתתפי המחקר.

ההתערבות כללה כאמור 19 מפגשים דו שבועיים שבהם דנו הרופאים לעומק באספקטים מקצועיים תוך שיתוף דיעות ונסיון אישי, בקבוצות קטנות, לאורך 9 חודשים. בתי החולים מימנו באופן חלקי את זמן ההשתתפות במפגשים.

יעד המחקר המרכזי היה תחושת משמעות, השתלבות, העצמה וסיפוק בעבודה, רמת שחיקה, סימפטומים של דכאון, איכות חיים , אשר נמדדו בפרמטרים כמותיים מדידים.

החוקרים מדווחים כי תחושת ההשתלבות וההעצמה בעבודה השתפרו באופן מובהק (P = .04)  ב-5.3 נקודות בקבוצת ההתערבות, בהשוואה ל-0.5- בקבוצת הבקרה, כפי שנמדדה לאחר 3 חודשים מתחילת המחקר .  השיפור נשמר גם לאחר 12 חודשים (5.5+ נק’ מול 1.3+, P = .03 ) .

שיעורים של חוסר השתייכות לאחר 3 חודשים פחתו ב-15.5% בקבוצת ההתערבות לעומת עלייה של  0.8% בקבוצת הביקורת  (P = .004).  ההבדלים נשמרו גם לאחר 12 חודשים (ירידה של 9.6% לעומת 1.5% , P = .02 ).

לא נמצאו הבדלים מובהקים סטטיסטית  בין הקבוצות ברמת הלחץ הנפשי, סימפטומים של דכאון, איכות חיים כוללת או סיפוק מהעבודה.  בהשוואות נוספות שכללו גם קבוצות שלא השתתפו במחקר, היחס בין המשתתפים אשר ענו בחיוב לגבי תחות המשמעות שלהם עלה ב-6.3% בקבוצת ההתערבות, אך פחת ב-13.4% בקבוצת הביקורת שלא נכללה במחקר. (P = .04 ).

שיעורי אי השתייכות, תשישות נפשית ושחיקה כוללת פחתו באופן ניכר בקבוצת ההתערבות, ורק באופן צנוע בקבוצת הביקורת במחקר, ועלו בקבוצת הביקורת שלא נכללה במדגם המחקר.

החוקרים מסכמים כי התערבות עבור רופאים באמצעות קבוצות לימוד ודיון קטנות משיגה שיפור בתחושת משמעות והשתייכות הרופאים בעבודה, ומפחיתה תחושת סתמיות, שיפורים הנמשכים לאורך תקופה של 12 חודשים לאחר תקופת המחקר.

JAMA Intern Med.2014;174(4):527-533

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה