נאונטולוגיה

הערכת שיעור האשפוזים עקב מחלות זיהומיות לאחר מתן חיסון חי-מוחלש כנגד אדמת-חצבת-חזרת (JAMA)

מתן חיסון חי-מוחלש כנגד אדמת-חצבת-חזרת (MMR או Measles, Mumps, Rubella) ברצף עם חיסונים אחרים עשוי להפחית את הסיכון לאשפוזים בשל מחלות זיהומיות בילדים בגילאי 16-24 חודשים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש פברואר בכתב העת JAMA.

החוקרים מדנמרק ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסיה שכלל קרוב ל-500,000 ילדים מדנמרק, שנולדו בין 1997-2006 והיו במעקב לאורך שנתיים.

משטר החיסונים המומלץ במהלך תקופת המחקר כלל שלוש מנות של חיסון DTP-IPV-Hib (Diphtheria, Tetanus, Pertusis, Polio, Haemophilus influenzae type b) בגילאי 3, 5 ו-12 חודשים, ולאחריהן חיסון MMR בגיל 15 חודשים. החוקרים השוו את הרשומות של ילדים שקיבלו את משטר החיסונים המומלץ (כ-456,000 ילדים) אל מול הרשומות של ילדים שקיבלו חיסון MMR לאחר מנה שנייה של חיסון DTaP-IPV-Hib (כ-19,000 ילדים). חציון גיל המשתתפים בעת קבלת החיסון כנגד אדמת-חצבת-חזרת עמד על 15.8 חודשים.

מבין כלל הילדים במחקר, כ-56,000 אושפזו לבית החולים בשל זיהום מכל-סוג; 39,670 ילדים אושפזו פעם אחת ו-7,187 אושפזו מספר פעמים.

במודלים מתוקנים, עם משתנים שכללו גיל, מין, משקל לידה וגיל אם בעת הלידה, בילדים שקיבלו את משטר החיסונים המומלץ עם מתן חיסון MMR תועד שיעור נמוך משמעותית של אשפוזים לבית החולים, בהשוואה לילדים בהם החיסון האחרון היה המנה השלישית של DTaP-IPV-Hib, אך לא MMR (יחס שיעורי היארעות של 0.86, p<0.001).

הקשר היה דומה בילדים שקיבלו חיסון MMR לאחר מנה שנייה של חיסון DTaP-IPV-Hib בהשוואה לאלו שקיבלו מנה שניה של DTaP-IPV-Hib אך לא קיבלו חיסון כנגד MMR (יחס שיעורי היארעות של 0.87, p=0.002).

לסדר החיסונים, עם מתן חיסון כנגד MMR כחיסון האחרון, הייתה השפעה גם כאשר הילדים קיבלו את מרבית החיסונים המומלצים. באופן ספציפי, בילדים שקיבלו מנה שלישית של DTaP-IPV-Hib לאחר חיסון MMR תועד שיעור אשפוזים מתוקן גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לילדים שקיבלו שתי מנות DTaP-IPV-Hib ולאחריהן חיסון MMR, אך ללא נתונים אודות מנה שלישית של DTaP-IPV-Hib (יחס שיעורי היארעות של 1.62, p<0.001).

החוקרים מצאו כי קבלת חיסון כנגד MMR כחיסון האחרון סיפק את ההגנה הטובה ביותר כנגד זיהומים בדרכי הנשימה התחתונות (יחס שיעורי היארעות של 0.80) בהשוואה לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות (יחס שיעורי היארעות של 0.86), זיהומים במערכת העיכול (יחס שיעורי היארעות של 0.93) וסוגי זיהומים אחרים (יחס שיעורי היארעות של 0.92).

בסיכומו של דבר, בילדים שקיבלו חיסון כנגד MMR לפני גיל 16 חודשים תועד סיכון של 4.6% לאשפוז בשל זיהום כלשהו לפחות פעם אחת עד גיל 24 חודשים, בהשוואה ל-5.1% מהילדים שלא קיבלו חיסון MMR לפני גיל 16 חודשים. החוקרים העריכו כי מספר הילדים הנדרש לחיסון ב-MMR עמד על 201 למניעת אשפוז אחד בשל זיהום לפני גיל 24 חודשים.

לאור ממצאי המחקר, על רופאים לעודד הורים לחסן את ילדיהם במועד כנגד חצבת-חזרת-אדמת ולהימנע ממתן חיסונים מחוץ לרצף החיסונים המקובל, שכן מהנתונים עולה כי מתן החיסון במועד מנע חלק גדול מהאשפוזים בשל זיהומים בין הגילאים 16-24 חודשים.

JAMA. Published online February 25, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה