נאונטולוגיה

הסיכון המוגבר לקרישיות-יתר לאחר-לידה נמשך לפחות 12 שבועות (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי הסיכון המוגבר לאירועי קרישיות-יתר לאחר לידה נותר לפחות 12 שבועות לאחר הלידה, תקופה ארוכה כפליים מכפי שתואר בעבר. עם זאת, העליה האבסולוטית בסיכון מעבר לששת השבועות הראשונים לאחר הלידה הייתה קטנה.

החוקרים כותבים כי למרות שמדובר בתופעה נדירה, קרישי דם הינם גורם חשוב למוגבלות ותמותה בנשים הרות ולאחר לידה. על רופאים להכיר את הסיכון המוגבר, שנותר הרבה מעבר לששת השבועות הראשונים לאחר הלידה, בעיקר בטיפול בנשים בסיכון-גבוה לאחר-לידה, דוגמת נשים עם קרישי דם קודמים, או נשים לאחר-לידה עם תסמינים חשודים.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-1.6 מיליון נשים שילדו בקליפורניה בין השנים 2005-2010. מבין אלו, 1,015 נשים אובחנו עם אירוע תרומבוטי במהלך 1.5 השנים הבאות.

מרבית האירועים היו אירועי תרומבואמבוליזם ורידי (720 מקרים), אך תועדו גם 248 אירועים מוחיים ו-47 אוטמים לבביים. כל אישה שימשה כביקורת של עצמה, כאשר התבססו על נתוני תרומבוזיס באותה נקודת זמן שנה מאוחר יותר, ובאופן זה צמצמו את הערפלנים שלא נמדדו.

מהתוצאות עלה כי הסיכון לתרומבוזיס עלה פי עשר במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה; עם זאת, הסיכון נותר מוגבר לאחר 7-12 שבועות, אם כי מדובר היה בסיכון גבוה כפליים בלבד. נראה כי הסיכון שב לרמה הבסיסית 13-18 שבועות לאחר הלידה.

החוקרים מוסיפים כי בהשוואה לעליה האבסולוטית בסיכון במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה (22.1 מקרים ל-100,000 לידות), העליה האבסולוטית במהלך 7-12השבועות לאחר הלידה הייתה הרבה יותר קטנה (3.0 מקרים ל-100,000 לידות).

במהלך התקופה המאוחרת, יחסי הסיכויים לתרומבוזיס היו דומים בנשים עם גורמי סיכון מוכרים לתרומבוזיס ובאלו ללא גורמי סיכון אלו, כך שהעלייה בסיכון היחסי הייתה צפויה להיות חשובה במיוחד בחולים בסיכון-גבוה (כלומר, אלו עם מצב קרישיות-יתר ראשוני תורשתי או אירועי תרומבוזיס בעבר).

N Engl J Med. Published online February 13, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה