נאונטולוגיה

גוברת ההתנגדות לטיפול באזיתרומיצין כנגד מחלות זיהומיות נפוצות (מתוך הכנס השנתי ה-20 מטעם ה-AAEM)

עוד ועוד הנחיות לטיפול ממליצות כנגד מתן תרופות אנטיביוטיות מסוימות, בעיקר אזיתרומיצין (אזניל) ממשפחת מקרולידים, לטיפול במחלות זיהומיות נפוצות רבות. שימוש לא-הולם הוביל לעמידות נרחבת לטיפול האנטיביוטי ותרם להתפתחות חיידקים בעלי עמידות נרחבת.

לפחות מומחה אחד בתחום רפואה דחופה טוען כי יש להפסיק את השימוש בתרופה כליל, בטענה כי אחרת לא יהיו תרופות אנטיביוטיות טובות בעתיד. מומחים נוספים תומכים בגישה זו וקוראים להפחית את השימוש הנרחב בתרופות אנטיביוטיות בעלות טווח פעילות רחב.

אזיתרומיצין פותחה בשנת 1980 ומשווקת בארצות הברית משנת 1991. נכון לשנת 2011, מדובר באנטיביוטיקה הנפוצה ביותר בשימוש. ההתוויות הנוכחיות לטיפול באזיתרומיצין כוללות התלקחות חיידקית חדה של מחלת ריאות כרונית, דלקת סינוסים חיידקית חדה, דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, דלקת גרון, דלקת שקדים, זיהומי עור ומבנים עוריים ללא-סיבוכים, דלקת שופכה ודלקת צוואר הרחם וכיבים באיברי המין. עם זאת, רק בשנה שעברה ה-Canadian Pediatric Society פרסם המלצה כנגד טיפול באזיתרומיצין במקרים של דלקת גרון חדה, דלקת אוזן תיכונה או דלקת ריאות הנרכשת בקהילה. החריגים היחידים לטיפול באזיתרומיצין כללו אלרגיה מסכנת חיים לביתא-לקטאם ודלקת ריאות עקב חיידקים אטיפיים.

מהנתונים עולה כי למקרולידים יעילות מוגבלת כנגד שני החיידקים הנפוצים הקשורים עם דלקת חדה של האוזן התיכונה Haemophilus influenzae ו-Streptococcus pneumoniae. עמידות למקרולידים אינה רק אפשרות, אלא קיימת במציאות, ושיעורי העמידות הולכים ועולים. למרבית ההתוויות הללו ישנה אפשרות טיפול טובה יותר.

מומחים בתחום מסבירים כי אחת הסיבות לשימוש-יתר באזיתרומיצין הינה לחץ מצד החולים. חולים רבים פונים עם תסמינים של זיהום בדרכי הנשימה, שלרוב נובע מזיהום נגיפי, אך מתעקשים על קבלת טיפול אנטיביוטי. במקרים אלו, אזיתרומיצין הינה האפשרות הנפוצה בשימוש, שכן מדובר בטיפול חד-יומי, הניתן למשך חמישה ימים, עם שיעורי היענות גבוהים.

אזיתרומיצין מצוי בשימוש מוגזם גם לטיפול בדלקת סינוסים, שלעיתים קרובות נובעת מזיהום נגיפי. למעשה, ב-94 מבין 100 חולים לא צפוי כל שינוי בתסמינים עם טיפול אנטיביוטי, אך למרות זאת חלה עליה משמעותית בשיעורי הטיפול באזיתרומיצין במצבים אלו.

לרוע המזל, למרות מאמצים רבים קשה לשכנע את החולים להסתפק בתרופות ללא מרשם רופא, להקלה על התסמינים. חולים רבים אינם מרוצים עד שמקבלים לידם מרשם לטיפול תרופתי להקלה על מצבם.

מתוך הכנס השנתי ה-20 מטעם ה-American Academy of Emergency Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה