נאונטולוגיה

מה בין וויטמין D ובין מחלות לב וכלי דם? (Eur Heart J. )

חסר וויטמין D הינה תופעה נפוצה מאוד ומנתוני מחקר חדש עולה קשר בלתי-תלוי בין החסר האנדוקריני ובין מרבית גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם ותחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם. למרות ראיות רבות הקושרות בין חסר וויטמין D והפתוגנזה של מחלות לב וכלי דם, עדיין לא ניתן לקבוע כי קיים קשר סיבתי בין השניים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות חסר וויטמין D נעה סביב 30-50% מהמבוגרים במדינות מפותחות, ונובעת בעיקר מייצור עורי לא-מספק עקב חשיפה מופחתת לאור שמש, ובדרגה קטנה יותר, בשל צריכה תזונתית נמוכה של וויטמין D. בעוד שמחקרים רבים הוכיחו את התפקוד האנדוקריני של וויטמין D על בריאות העצם ומשק המינראלים בגוף, יש עדויות אפידמיולוגיות המציעות קשר הדוק בין חסר וויטמין D ובין תחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

מחקרים ניסויים הדגימו פעילות חדשה של מטבוליטים של וויטמין D על תאי שריר הלב, תאי אנדותל ותאי שריר חלק בכלי הדם. קיים קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין היפרטרופיה של חדר שמאל, הפרעה בתפקוד כלי הדם והפעלת ציר רנין-אניוגטונסין. למרות עדויות רבות מניסויים, מחקרי חתך ומחקרים פרוספקטיביים, הקושרים בין חסר וויטמין D ובין הפתוגנזה של מחלות לב וכלי דם, קשר סיבתי עדיין לא הוכח. יתרה זאת, התועלת הקרדיווסקולארית של נרמול רמות וויטמין D באלו ללא מחלת כליות או היפרפאראתירואידיזם לא הוכחה, ועולה השאלה אם מדובר בתופעה נרחבת יותר, בה מצב וויטמין D משקף רק עליה כללית בסיכון למחלות לב וכלי דם.

החוקרים כותבים כי דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים להערכת הטיפול בוויטמין D על מחלות לב וכלי דם, במטרה להוכיח את החשיבות של הטיפול בוויטמין D בהגנה על הלב וכלי הדם.

Eur Heart J. 2013;34(48):3691-3698

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה