נאונטולוגיה

מה בין רמות וויטמין C ובין דימום תוך-מוחי? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology)

 

מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת חדש עולה קשר בין רמות נמוכות של וויטמין C ובין סיכון מוגבר לדימום תוך-מוחי. מהנתונים שהוצגו במסגרת הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology עולה כי חסר וויטמין C היה נפוץ יותר בקרב מקרים של דימום תוך-מוחי, בהשוואה לביקורות תואמות.

החוקרים הסבירו כי מהמחקר המקורי עלה כי ריכוז נמוך של וויטמין C בדם הינו גורם סיכון לדימום תוך-מוחי ספונטאני. קשר זה נובע ככל הנראה מתפקידו של וויטמין C כאחראי לבקרת לחץ הדם וסינתזת קולגן, אם כי ייתכן כי גורמים אחרים משחקים תפקיד גם כן.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 135 משתתפים, עם ריכוז וויטמין C בדם של 45.8 מיקרומול לליטר. מבין משתתפים אלו, ב-41% ריכוז וויטמין C בדם היה תקין (למעלה מ-38 מיקרומול לליטר), ב-45% תועד חסר קל (11-38 מיקרומול לליטר) וב-14% תועד חסר בוויטמין C (פחות מ-11 מיקרומול לליטר).

ריכוז וויטמין C היה נמוך משמעותית ב-65 המשתתפים שפיתחו דימום תוך-מוחי ספונטאני, בהשוואה ל-65 הביקורות הבריאות. עם זאת, החוקרים עדיין לא חישבו את יחס הסיכויים.

מהנתונים עולה כי גורמי סיכון משמעותיים לדימום תוך-מוחי עמוק כללו יתר לחץ דם (p=0.008), צריכת אלכוהול (p=0.023) ועודף-משקל (p=0.038). החוקרים מצאו גם כי חולים עם דימום תוך-מוחי לובארי היו מבוגרים יותר משמעותית מאלו עם דימום תוך-מוחי עמוק.

מעבר להעלאת הסיכון לזיהום עקב השפעה על מערכת החיסון, לחסר וויטמין C השפעות בריאותיות רבות אחרות. וויטמין C הינו נוגד-חמצון חשוב ועשוי לפעול כנגד עקה חמצונית המשחקת תפקיד באתיולוגיה של לחץ דם גבוה. החוקרים מציינים כי בחולים עם לחצי הדם הגבוהים ביותר במחקר תועד חסר וויטמין C. מחסור בוויטמין מלווה גם בסיכון מוגבר לטרשת עורקים ומחלות לב, כמו גם יתר לחץ דם. וויטמין C  מפחית את לחץ הדם, ממצא העשוי לספק הסבר חלקי לקשר בין צריכת פירות וירקות ובין התמותה עקב אירועים מוחים.

החוקרים זיהו עוד מספר ממצאים חשובים. למשל, משך השהות ביחידת הטיפול הנוירולוגי היה קצר משמעותית (98 ימים) בחולים עם רמות וויטמין C תקינות, בהשוואה לאלו עם חסר וויטמין C (18.2 ימים). האשפוז הממושך עשוי לנבוע מסיבוכים על-רקע זיהומים בחולים עם חסר וויטמין C. לחילופין, ייתכן כי חסר וויטמין C אחראי לבעיות עוריות, דוגמת כיבים, פצעי לחץ או עיכוב בריפוי פצע.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, אך מאמינים כי מהנתונים עולה כי יש לטפל בחסר וויטמין C עם תוספי חומצה אסקורבית והגדלת צריכת פירות וירקות למניעת סיבוכים עוריים וזיהומיים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה