נאונטולוגיה

איגוד ה-AAP תומך בשילוב CPAP עם טיפול סלקטיבי בסורפקטנט בפגים (Pediatrics)

בפגים, טיפול משולב ב-CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) זמן קצר לאחר הלידה, עם שימוש סלקטיבי בסורפקטנט, עשוי לשמש חלופה יעילה לאינטובציה שגרתית בשילוב עם טיפול מניעתי או מוקדם בסורפקטנט, כך עולה בהצהרת מדיניות חדשה מטעם ה-AAP (American Academy of Pediatrics), המתפרסמת במהדורת ינואר של כתב העת Pediatrics.

ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול בסורפקטנט עם הלידה או זמן קצר לאחריה בפגים עם תסמינים של RDS (Respiratory Distress Syndrome). עם זאת, ועידת ה-Committee on Fetus and Newborn מטעם ה-AAP קבעה כי מחקרים רב-מרכזיים, אקראיים ומבוקרים שפורסמו לאחרונה מצאו כי CPAP הינו חלופה יעילה לטיפול מניעתי או מוקדם בסורפקטנט בפגים עם RDS.  המומחים הסבירו כי תמיכה נשימתית מוצלחת נפוצה יותר עם CPAP וטכניקות פחות פולשניות, דוגמת אינטובציה, סורפקטנט ואקסטובציה. יתרה מזאת, המומחים מציינים כי מהעדויות הנוכחיות עולה כי הנשמה מכאנית עלולה לגרום פגיעה ריאתית, בעיקר בנוכחות חסר סורפקטנט.

מחקרים מוקדמים הרעו כי טיפול בסורפקטנט ביילודים עם RDS הביא להפחתת שיעורי התמותה ו-BPD (Bronchpulmonary Dysplasia), כמו גם מקרים של חזה אוויר. מחקרים בהמשך מצאו כי בהשוואה לפגים בהם חל עיכוב בטיפול בסורפקטנט, באלו שטופלו מוקדם תועדו שיעורים נמוכים יותר של חזה אוויר, אמפיזמה אינטרסטיציאלית, BPD ותמותה.

על-בסיס הסקירה הספרותית, המומחים הגיעו למספר מסקנות:

          בהשוואה לטיפול מניעתי או מוקדם בסורפקטנט, טיפול מוקדם ב-CPAP, בשילוב עם שימוש סלקטיבי בסורפקטנט, הביא לשיעורים נמוכים יותר של BPD ותמותה.

          בפגים שטופלו במכשיר CPAP בשלב מוקדם בלבד אין סיכון מוגבר לסיבוכים במידה וחל עיכוב בטיפול בסורפקטנט, או שלא ניתן טיפול זה.

          התחלת טיפול ב-CPAP בשלב מוקדם עשויה לסייע בהפחתת משך הנשמה מכאנית וטיפול בקורטיקוסטרואידים לאחר הלידה.

          התמונה הקלינית של RDS ביילודים עשויה להיות שונה משמעותית במונחים של חומרת המחלה, בשלות ונוכחות סיבוכים אחרים. מסיבה זו, יש להתאים את הטיפול באופן פרטני.

          מאחר והטיפול בפגים עם קשיים נשימתיים ניתן בתנאים שונים, יש לקחת בחשבון את היכולת של הצוות הרפואי הספציפי.

המומחים ממליצים גם כי במידה וסבורים כי תידרש תמיכה נשימתית עם מנשם, אזי ישנה עדיפות לטיפול מוקדם בסורפקטנט ולאחר מכן אקסטובציה מהירה, על-פני הנשמה ממושכת.

Pediatrics. 2014;133:171-174

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה