נאונטולוגיה

רמות וויטמין D נמוכות לפני-ניתוח מלוות בסיכון מוגבר לזיהומים במהלך האשפוז (JAMA Surg)

מתוצאות מחקר חדש , שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery, עולה קשר בין רמות וויטמין D נמוכות ובין סיכון מוגבר לזיהומים הנרכשים בבית החולים לאחר ניתוח מעקף-קיבה.

בקרב מטופלים שמנים עם רמות 25-Hydroxyvitamin D נמוכות מ-30 ננוגרם למ”ל, נרשמה עליה של פי שלוש בסיכון לזיהומים הנרכשים בבית החולים לאחר ניתוח, בהשוואה לחולים עם רמות של 30 ננוגרם למ”ל ומעלה (יחס סיכויים מתוקן של 3.05).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין זיהומים הנרכשים בבית החולים ובין רמות וויטמין D בדם במדגם שכלל 770 חולים לאחר ניתוח מעקף קיבה (Roux-en-Y Gastric Bypass).

זיהומים הנרכשים בבית החולים כללו זיהומים באתר הניתוח, זיהומים הקשורים בצנתר בדרכי השתן, דלקת ריאות ובקטרמיה למעלה מ-48 שעות לאחר האשפוז לבית החולים ובתוך 30 ימים מהניתוח.

התוצאות תוקננו לגיל, מין, גזע, מדד מסת גוף, מצב גופני, מחלות רקע, תאריך אשפו, סוג הניתוח, שימוש בחומרי הרדמה נוירו-אקסיאליים, מתן טיפול אנטיביוטי מונע, משך הרדמה כללית, מאזן נולים במהלך הניתוח, שפל טמפרטורה במהלך הניתוח, ריכוז החמצן הנשאף במהלך הניתוח, עירויי דם סביב הניתוח, מדדים תזונתיים לפני הניתוח וטיפול יומי בתוספי וויטמין D לפני הניתוח. תחלואה נלווית כללה יתר לחץ דם, סוכרת, דום נשימה חסימתי בשינה ומחלת ריאות חסימתית כרונית. מדדים תזונתיים כללו את ערכי HbA1c, ברזל, פריטין, המוגלובין, אלבומין, תיאמין, PTH וסידן.

השיעור הכולל של זיהומים הנרכשים בבית החולים עמד על 5.3%, שיעור הזיהומים באתר הניתוח עמד על 2.6% והשכיחות הכוללת של רמות נמוכות של וויטמין D במדגם עמדה על 58%.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין חולים עם זיהומים הנרכשים בבית החולים ואלו ללא זיהום, למעט ריכוזי וויטמיןD ושיעור גבוה יותר של ניתוח מעקף קיבה פתוח בקרב אלו שפיתחו זיהום.

בחולים עם רמות נמוכות של וויטמין D תועדה גם עליה של למעלה מפי ארבע בסיכון לזיהום באתר הניתוח (יחס סיכויים מתוקן של 4.14). למרות שהקשר נחלש מעט מאוד בניתוחי רגישות, הסיכוי לזיהום הנרכש בבית החולים עדיין היה גבוה פי שלוש, בעוד שהסיכוי לזיהום באתר הניתוח היה גבוה פי 3.93. שיעורים אלו השתנו לעליה של פי 2.91 ופי 4.32 בסיכויים, בהתאמה, במודל עם תקנון מלא.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי רמות וויטמין D לפני הניתוח עשויות לשמש כגורם סיכון הפיך לזיהומים הנרכשים בבית החולים לאחר-ניתוח. הם קוראים לערוך מחקרים פרוספקטיביים במטרה לקבוע את התועלת האפשרית של תיקון רמות וויטמין D לפני הניתוח.

JAMA Surg 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה