נאונטולוגיה

עליה עולמית בשכיחות אירועים מוחיים במבוגרים צעירים (Lancet)

שכיחות האירועים המוחיים במבוגרים מצויה במגמת עליה ברחבי העולם, בעיקר בקרב מבוגרים צעירים ומבוגרים בגיל העמידה ובמדינות בעלות הכנסה נמוכה או בינונית, כך מדווחים חוקרים בשני מאמרים שפורסמו ב-The Lancet ו-The Lancet Global Health.

מהנתונים עולה כי ברמה העולמית, מספר האירועים המוחיים עלה בהיקף של 25% במבוגרים בגילאי 20-64 שנים במהלך שני העשורים האחרונים. אירועים מוחיים בקבוצת גיל זו מהווים עתה עד 31% מכלל המקרים של אירועים מוחיים, בהשוואה ל-25% לפני שנת 1990.

ברחבי העולם, למעלה מ-83,000 חולים בגילאי 20 שנים, או פחות, מפתחים אירוע מוחי בכל שנה (0.5% מכלל האירועים המוחיים מופיעים בקבוצת גיל זו).

החוקרים מזהירים כי המגמה של אירועים מוחיים המופיעים באוכלוסיות צעירות יותר צפויה להמשיך, וכי הנטל העולמי של אירועים מוחיים צפויים להכפיל עצמו עד 2030, אלא אם ייושמו גישות למניעה.

צוות החוקרים הבינלאומי העריך את ההיארעות, ההימצאות והתמותה המוקדמת והמוגבלות עקב אירועים מוחיים בכל 21 האזורים של העולם בשנים 1990, 2005 ו-2010 באמצעות 119 מחקרים רלבנטיים 58 ממדינות בעלות הכנסה גבוהה ו-61 ממדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

החוקרים מדווחים כי למרות שהגיל הממוצע של החולים עם אירועים מוחיים עלה במעט, מרבית האירועים המוחיים עברו מאוכלוסיית חולים מעל גיל 75 לאוכלוסיה בגילאי 74 ומטה. קבוצה זו אחראית ל-62% מהאירועים המוחיים החדשים, 45% ממקרי התמותה ו-72% ממקרי התחלואה והמוגבלויות. שיעורים אלו גבוהים יותר משמעותית במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

בעוד ששיעורי התמותה עקב אירועים מוחיים ירדו ברחבי העולם במהלך שני העשורים האחרונים, המספרים בפועל של מקרי תמותה עקב אירועים מוחיים עלו ל-5.9 מיליון (עליה של 26%).

בנוסף, מספר החולים עם אירוע מוחי ראשון עלה משמעותית ל-16.9 מיליון בשנת 2010 (עליה של 68%), מספר השורדים אירועים מוחיים עלה ל-33 מיליון חולים (עליה של 84%), ושיעורי מוגבלות ותחלואה על-רקע אירועים מוחיים עלו ל-102.2 מיליון (עליה של 12%).

במידה ומגמות אלו יימשכו, שיעורי התמותה עקב אירועים מוחיים, שיעורי ההישרדות והמוגבלות ותחלואה יעלו בלמעלה מפי שתיים עד שנת 2030.

במדינות בעלות הכנסה גבוהה הנתונים מצביעים על ירידה בשיעורי ההיארעות המתוקנים לגיל של אירועים מוחים (ירידה של 12%), כמו גם בשיעורי התמותה המוקדמת (ירידה של 37%) ובשיעורי תחלואה ומוגבלות (ירידה של 36%) במהלך שני העשורים האחרונים. ירידות אלו נובעות ככל הנראה משיפור ההדרכה, מניעה וטיפול בחולים, כולל הפסקת עישון, איזון לחץ דם, יחידות לטיפול באירועים מוחיים ואבחנה.

במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, המגמה הפוכה; שיעורי התמותה עלו ב-42%, עם עליה בשיעורי תחלואה ומוגבלות (עליה של 46%) בהשוואה למדינות בעלות הכנסה גבוהה. העליה נובעת בחלקה מעליה בשכיחות גורמי סיכון הכוללים תזונה לא-בריאה, לחץ דם גבוה, השמנת-יתר, חוסר פעילות גופנית ועישון במדינות אלו.

מהנתונים עולה עוד כי 61.5% ממקרי המוגבלות ו-51.7% ממקרי התמותה עקב אירועים מוחיים נבעו מאירועים מוחיים המורגיים, למרות שאלו פחות נפוצים מאירועים מוחיים איסכמיים. אירועים מוחיים המורגיים תוארו בעיקר בחולים מתחת לגיל 75 ואלו שהתגוררו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, בהן ההיארעות של אירועים מוחיים המורגיים עלתה ב-19%.

Lancet. Published online October 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה