נאונטולוגיה

הנחיות חדשות של ה-ADA מתמקדות בהרגלי אכילה ולא בדיאטה (Diabetes Care)

הנחיות תזונה חדשות מטעם ה-ADA (American Diabetes Association) מתמקדות במכלול הרגלי האכילה והעדפות המטופל, ולא בתכנית דיאטה מסוימת. למעשה, המומחים נמנעו מהשימוש במילה “דיאטה” ובמסמך מתייחסים למונח “תוכנית אכילה” או “דפוסי אכילה”.

בנייר עמדה חדשה מטעם ה-Nutrition Therapy Recommendations for the Management of Adults With Diabetes, שפורסם במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Diabetes Care, מומחים סקרו את העדויות אודות מספר דפוסי אכילה פופולאריים, כולל דיאטה ים-תיכונית, צמחונית, דלת-שומן, דלת-פחמימות ודיאטת DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), אך ללא המלצה על אחת מאלו.

העדפות אישיות (דוגמת מסורת, תרבות, דת, אמונות בנוגע לבריאות ויעדים אישיים, מצב כלכלי) ויעדים מטבוליים נלקחים בחשבון כאשר ממליצים על דפוס תזונה אחד על פני אחר.

חשוב לציין כי הפניה מוקדמת לדיאטנית מוסמכת לטיפול תזונתי מומלצת מוקדם ככל הניתן לאחר אבחנה סוכרת. ידוע ממחקרים כי כאשר מפנים חולים בשלב מוקדם לאחר אבחנת סוכרת, טיפול תזונתי עשוי להיות יעיל. לרוב המזל, לעיתים קרובות הדבר נדחה לשלב מאוחר, לעיתים שנים לאחר האבחנה.

ההצהרה החדשה מחליפה הצהרה של האיגוד משנת 2008. בנוסף לחלק על הרגלי אכילה, היא כוללת מספר נקודות והמלצות חדשות, דוגמת הנחיה לשילוב מזון עם סוגים שונים של תרופות פומיות להפחתת רמות הסוכר בדם ומשטרי טיפול באינסולין.

המומחים מפרטים מספר נקודות העשויות לסייע לרופאים בטיפול בחולים. אלו כוללות דגש על בקרת מינון, כשיטה לירידה במשקל ושמירה על המשקל, וכן הבטחה כי החולה יודע אילו מוצרי מזון מכילים פחמימות.

באשר לפחמימות, המסמך ממלית לחולים לבחור במזונות עתירי-סיבים, בניגוד למזון מעובד עם תוספת מלח, שומן וסוכרים. ובפעם הראשונה, ההנחיות קוראות באופן ספציפי להימנע ממשקאות ממותקי-סוכר.

בדומה להנחיה בשנת 2008, ההנחיות לא המליצו באופן ספציפי על חלק ספציפי מצריכת הקלוריות היומית בדמות פחמימות, שומנים וחלבונים בתזונה. במקום זאת, פיזור חומרי התזונה צריך להתבסס על הערכה פרטנית של הרגלי התזונה הנוכחיים.

באשר לחומרי תזונה, ההנחיות ממליצות על מוצרי מזון המכילים שומן בלתי-רווי במקום חומרי מזון עתירי שומן טראנס או שומן רווי.

באשר להגבלת צריכת הנתרן היומית, ההנחיות החדשות קובעות סף של 2,300 מ”ג ליום, בדומה לאוכלוסיה הכללית. עם זאת, יעדים אחרים מומלצים לחולים עם סוכרת ויתר לחץ דם. בעבר, ההמלצות קבעו סף של 2,000 מ”ג ליום לכלל חולי הסוכרת, אך מחקרים לא מצאו תימוכין להגבלת צריכת הנתרן בהיקף זה באוכלוסיה זו.

המסמך גם ממליץ כנגד שימוש בתוספי מינראלים או ויטמינים ספציפיים לחולי סוכרת. בדומה, העדויות אינן תומכות בנטילת תוספי אומגה-שלוש בחולי סוכרת, כאמצעי למניעה או טיפול במחלות לב וכלי דם.

Diabetes Care. Published online October 9, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה