נאונטולוגיה

עישון במהלך ההיריון והסיכון להפרעה ביפולארית בילדים (Am J Psychiatry)

בנשים המעשנות במהלך ההיריון קיים סיכון מוגבר לילדים עם הפרעה ביפולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם במהדורת חודש אוקטובר של כתב העת American Journal of Psychiatry.

החוקרים מאוניברסיטת קולומביה מצאו כי חלה עליה של כמעט פי שתיים בסיכון להפרעה ביפולארית בילדים לאימהות שעישנו במהלך ההיריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו קשר בין עישון במהלך ההיריון והפרעות פסיכיאטריות אחרות, כולל הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות והפרעות התנהגות. עם זאת, הפרעה ביפולארית לא זכתה לתשומת לב רבה בהקשר של חשיפה לעישון במהלך ההיריון.

החוקרים זיהו 79 חולים שענו על הקריטריונים להפרעה ביפולארית ו-654 ביקורות תואמו, ללא הפרעה ביפולארית. כל המשתתפים לקחו חלק במחקר Child Health and Development Study.

במודל המתוקנן במלואו, בילדים לאימהות שעישנו במהלך ההיריון נרשמה עליה של פי שתיים בסיכוי להפרעה ביפולארית (יחס סיכויים של 2.014, p=0.01). במודל זה, עישון במהלך ההיריון היה הגורם המנבא היחיד והמשמעותי ביותר להפרעה ביפולארית בצאצאים.

מומחים בתחום מסבירים כי עישון אימהי במהלך ההיריון הינו בין המשתנים הסביבתיים התורמים לסיכון להפרעות החצנה והפרעה ביפולארית, בשילוב או באינטראקציה עם נטייה גנטית.

לסיכום, חשיפה לעישון במהלך ההיריון הינה אחת הגורמים האפשריים להפרעה ביפולארית. למרות שדרושים מחקרים נוספים בנושא, מהנתונים עולה כי גישה מונעת, דוגמת הפסקת עישון בנשים הרות, עשויה לסייע בהפחתת ההיארעות או החומרה של הפרעה ביפולארית.

Am J Psychiatry. 2013;170: 1178-1185

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה