נאונטולוגיה

שכיחות טיפול אנטיביוטי מיותר עדיין גבוהה (JAMA Int Med)

למרות מאמצים רבים שנערכו בשנים האחרונות בנושא, טיפולים אנטיביוטיים עדיין ניתנים באופן מוגזם לשתי תלונות נפוצות כאבי גרון ודלקת סמפונות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-IDWeek ובכתב העת JAMA of Internal Medicine.

מסקירה על שני מאגרי נתונים אודות טיפול אמבולטורי עולה כי רופאים מתחילים טיפול אנטיביוטי בכ-60% מהחולים המתלוננים על כאבי גרון. הבעיה היא שרק כאחד מכל עשרה מקרים נובע מפתוגן המגיב לטיפול האנטיביוטי. באשר לדלקת סמפונות, המצב עגום עוד יותר, כאשר כ-73% מהמקרים הללו טופלו אנטיביוטית, למרות שמחלה זו לעולם אינה מגיבה לטיפול התרופתי.

החוקרים מסבירים כי לרופאים אחריות להסביר למטופליהם את הסיכונים של טיפול אנטיביוטי לא-הולם. עבור החולה הפרטני, הסיבה בגינה אין צורך בטיפול האנטיביוטי נובעת מכך שלא צפויה תועלת לטיפול זה וכי קיים סיכוי אמיתי לנזק עקב הטיפול.

בשתי הסקירות, החוקרים בחנו את הנתונים מסקרי National Ambulatory Medical Care Surveys ו-National Hospital Ambulatory Medical Care Survey. באשר לכאבי גרון, הסקרים, משנים 1997 עד 2010, כללו כ-8,100 ביקורים.

בשישה מכל עשרה ביקורים במהלך תקופת המחקר, הרופאים שלחו את החולים לביתם עם מרשם לטיפול אנטיביוטי במקרים רבים אנטיביוטיקות יותר יקרות ופחות יעילות מפניצילין.

למרות זאת, יש מעט חדשות טובות העולות מהנתונים. שיעור הביקורים הרפואיים עקב כאבי גרון ירד מ-7.5% בשנת 1997 ל-4.3% בשנת 2010. החוקרים מקווים כי הממצאים מעידים כי החולים הופכים מעט יותר סלקטיביים בפניה לקבלת טיפול רפואי.

באשר לדלקת סמפונות, מהנתונים עלה כי משנת 1996 עד 2010, שיעור המרשמים הממוצע לטיפול אנטיביוטי עמד על 73%, ללא הבדל משמעותי עם הזמן. מספר הביקורים הרפואיים בשל דלקת סמפונות בכל שנה, עלה מ-1.1 מיליון בשנת 1996 ל-3.4 מיליון בשנת 2010.

מומחים שהתייחסו לממצאי המחקר טענו כי למרות השינוי המוגבל, מהנתונים עולה כי חלה התקדמות מסוימת, אך הקצב הרבה יותר איטי מהרצוי.

לסיכום, למרות מאמצים מזה עשרות שנים, חל שיפור קטן מאוד בשיעורי מתן טיפול אנטיביוטי למבוגרים הפונים בשל כאבי גרון או דלקת סמפונות. יתרה מזאת, במקרים רבים ניתן טיפול בתכשירים רחבי-טווח ויקרים יותר, בעיקר אזיתרומיצין, במקום פניצילין.

JAMA Int Med 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה