נאונטולוגיה

אירועי צפצופים בתינוקות משפיעים על התפקוד הריאתי בעתיד (European Respiratory Society)

בילדים לאחר מספר אירועי ברונכיוליטיס תתכן פגיעה מוקדמת בתפקוד הריאתי, כאשר בשלב מוקדם בגיל ההתבגרות הריאות דומות לאלו של חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease).

שלושים שנים לאחר אשפוז עקב ברונכיוליטיס כאשר הילדים היו מתחת לגיל שנתיים, ב-11% מהחולים התפקוד הריאתי לפי FEV1/FVC (Forced Expiratory Volume at 1 second / Forced Vital Capacity) היה נמוך מ-70%, הסף המשמש להגדרת מחלת ריאות חסימתית כרונית.

החוקרים מצאו כי כשלושים שנים לאחר אשפוז עקב ברונכיוליטיס, חלק גדול מהחולים הללו פיתחו חסימה בלתי-הפיכה של דרכי האוויר למרות שהיו בגילאי 28-31 . חסימה בלתי-הפיכה של דרכי האוויר שהופיעה שלושים שנים לאחר ברונכיוליטיס בתינוקות תוארה בלמעלה מ-20% מהחולים עם היסטוריה של ברונכיוליטיס, עדות לשינויים מבניים קבועים בדרכי האוויר.

החוקרים קבעו כי דרכי האוויר של חולים אלו ניזוקו באופן בלתי-הפיך לפי בדיקת תפקודי ריאות לפני ולאחר מתן מרחיבי סמפונות. עם זאת, לא זוהו הבדלים בתפקודי הריאות בין חולים עם ברונכיוליטיס, בהשוואה לביקורות או עם חולים שאושפזו עם דלקת ריאות בילדות.

במסגרת המחקר זיהו החוקרים 83 ילדים שאושפזו עקב ברונכיוליטיס ו-44 שאושפזו עקב דלקת ריאות בשנים 1981-1982. כל הילדים אובחנו עם זיהום נגיפי בריאות. ההבדל בין ברונכיוליטיס ודלקת ריאות מבוססת על כך שבילדים עם ברונכיוליטיס המחלה מלווה בצפצופים.

בשנת 2010, החוקרים זיהו 47 מהחולים הללו עם ברונכיוליטיס ו-22 מאלו עם דלקת ריאות והשוו אותם אל מול ביקורות שלא אושפזו בילדותם. הם גם גייסו 138 ביקורות בריאות, תואמות. כל המשתתפים עברו מספר בדיקות תפקודי ריאה, דוגמת FVC, FEV1 ויחס FEV/FVC.

החוקרים זיהו חסימה בלתי-הפיכה של דרכי האוויר העשויה להתאים לאבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית בחמישה מהחולים עם ברונכיוליטיס (p=0.012); באחד מהחולים עם דלקת ריאות (P=0.360) ובשני ביקורות. הם סבורים כי במידה והיו יותר חולים עם דלקת ריאות, אזי המספר היה גבוה יותר סטטיסטית. מדובר בשתי מחלות חמורות בינקות.

חסימה בלתי הפיכה של דרכי האוויר, שהוגדרה כמדד FEV% נמוך מ-88%, זוהתה ב-21% מהחולים עם ברונכיוליטיס (p=0.001); ב-9% מהחולים עם דלקת ריאות (p=0.247) וב-4% מהביקורות.

European Respiratory Society

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה