נאונטולוגיה

חשיפה מוקדמת לג’אנק פוד מעלה את הסיכון לפגיעה מנטאלית בילדים (J Am Acad Child Adolesc Psychiatry.)

 

לצד מגוון ההשפעות השליליות על הבריאות הגופנית, חשיפה לג’אנק פוד במהלך ההיריון ובילדות המוקדמת קשורה בסיכון מוגבר לבריאות מנטאלית ירודה, כולל חרדה ודיכאון בילדים קטנים מאוד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

החוקרים מאוסטרליה מצאו במחקר פרוספקטיבי גדול כי צריכה רבה יותר של מזון לא-בריא במהלך ההיריון, כמו גם העדר חשיפה למזון בריא בילדים במהלך השנים הראשונות לחיים, קשורה עם בעיות התנהגות ובעיות רגשיות חמורות יותר.

המחקר הנוכחי כלל כ-23,000 נשים וילדיהן, שלקחו חלק במחקר Norwegian Mother and Child Cohort Study (MoBa). הנתונים נאספו משאלונים שנשלחו לאימהות בשבוע 17 להיריון ובשלב מאוחר יותר במהלך ההיריון ובמרווחי זמן לאחר הלידה, כאשר הילדים היו בגילאי 6 חודשים, 1.5 שנים, 3 שנים ו-5 שנים.

שאלון תזונתי שכלל 225 שאלות פותח במטרה להעריך באופן ספציפי להערכת התזונה האימהית במחקר. השאלון נועד לזהות את דפוסי התזונה וצריכת תוספי תזונה במהלך 4-5 החודשים הראשונים להיריון.

על-בסיס נתונים אלו, הנשים סווגו לשני דפוסי תזונה עיקריים דפוס בריא, שהתאפיין בצריכה רבה של ירקות, פירות, דגנים עתירי-סיבים ושמני ירקות; או דפוס לא-בריא, שכלל צריכה רבה של מוצרי בשר מעובדים, דגנים מעובדים, משקאות ממותקים וחטיפים מלוחים.

הדיאטה של הילדים נבחנה באמצעות שאלון תזונתי להערכת סוגי המזונות והמשקאות, דוגמת מוצרי חלב, דייסת דגנים ומיצי פירות.

החוקרים התבססו על רשימת Child Behavior Checklist להערכת דיכאון וחרדה, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, הפרעת התנהגות והפרעת התנגדות.

החוקרים מצאו כי בנשים שאכלו יותר מזונות לא-בריאים תועד סיכון מוגבר משמעותית לילדים עם בעיות התנהגות, דוגמת התקפי זעם והתנהגות אגרסיבית.

מהתוצאות עולה עוד כי ילדים שאכלו יותר מזונות לא-בריאים בשלב מוקדם במהלך חייהם, או שלא אכלו כמות מספקת של מזונות עתירי חומרי תזונה במהלך השנים הראשונות לחייהם סבלו יותר מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות כמו גם דיכאון וחרדה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי גורמים תזונתיים אימהיים ומוקדם לאחר לידה משחקים תפקיד חשוב בסיכון העתידי להפרעות התנהגות ורגש בילדים.

J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. Published online August 17, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה