נאונטולוגיה

בדיקות fMRI להערכת היכולת לבצע פקודות של חולים עם הפרעה במצב ההכרה (JAMA Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים לראשונה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה מבדיקות fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) כי בחולים שאינם מגיבים ניתן לבסס את הקשב האודיטורי, להערכת היכולת שלהם לבצע פקודות ולתקשר.

למרות העדר סימנים חיצוניים להכרה, חלק קטן ומשמעותי של חולים עם הפרעה במצב ההכרה עשוי להגיב לפקודות באמצעות שינוי מרצון של הפעילות המוחית, ואף להשיב לשאלות של כן/לא. עם זאת, אין מידע רב אודות המצב הנפשי של המגיבים, לדוגמא, בכל הנוגע לתפקוד המנטאלי של חולים מגיבים אלו, למשל, האם בעלי מחשבות קוהרנטיות או יכולת לשמור על קשב באופן סלקטיבי לאירועים ספציפיים בסביבתם. היכולת להקדיש תשומת לב סלקטיבית מספקת עדות לשימור התפקוד הקוגניטיבי של החולים ושיטה לתקשורת באמצעות הפעילות המוחית, עד כה הנושא לא נבחן באמצעות בדיקות fMRI באוכלוסיית חולים זו.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם קשב אודיטורי סלקטיבי עשוי לשמש לזיהוי הכרה מודעת ותקשורת עם חולים שאינם מגיבים לסביבתם. החוקרים ערכו מחקר שכלל שלושה חולים עם נזק מוחי חמור, שניים עם אבחנה של מצב הכרה מינימאלי ואחד שהוגדר במצב צמח. התוצא העיקרי היה נתוני fMRI שנבחנו כאשר החולים התבקשו להגיב לגירוי שמע, ובאופן זה להעריך את יכולתם לבצע פקודות ולתקשר.

כל החולים ביצעו פקודות בהתאם להוראות. שני חולים (אחד במצב הכרה מינימאלי ואחד במצב צמח) הצליחו גם לכוון את הקשב שלהם להשיב נכונה על שאלות בינאריות (שאלות כן/לא).

חולה אחד במצב הכרה מינימאלי הצליח להשתמש בקשב לביסוס תקשורת תפקודית, למרות העדר כל תגובה בבדיקות חוזרות לצד מיטת החולה. חשוב מכך, חולה אחד שהיה במצב צמח למשך 12 שנים לפני ביצוע הסריקה ולאחריה, הצליח להשתמש בתפקודי קשב עם תקשורת נכונה במתן תשובות למספר שאלות בינאריות. טכניקה זו עשויה לסייע בביסוס תקשורת בסיסי עם חולים שנראה כי אינם מגיבים בבדיקות לצד מיטת החולה ואינם משיבים לשיטות הדמיה קיימות.

JAMA Neurol. 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה