נאונטולוגיה

התועלת של שתיית קקאו על התפקוד הקוגניטיבי (Neurology)

בכתב העת Neurology מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שתיית קקאו, בין אם עשיר בפלבנואידים ובין אם לאו, מגביר את ההשפעה של זרימת דם על הפעילות העצבית במוח, המוכרת בשם NVC (Neurovascular Coupling או צימוד נוירו-וסקולארי). מהמחקר עולה כי צריכת קקאו משפרת את הצימוד הנוירו-וסקולארי וכי צימוד נוירו-וסקולארי טוב יותר מלווה בתפקוד קוגניטיבי טוב יותר ושלמות גדולה יותר של מבנה החומר הלבן בקשישים עם גורמי סיכון למחלות כלי דם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צימוד נוירו-וסקולארי ובין התפקוד הקוגניטיבי בקשישים עם גורמי סיכון וסקולאריים ולקבוע אם צריכת קקאו עשויה להשפיע על הצימוד הנוירו-וסקולארי.

מדגם המחקר כלל 60 מבוגרים, בגיל ממוצע של 72.9 שנים, שלקחו חלק במחקר, בו נבחן הצימוד הנוירו-וסקולארי והתפקוד הקוגניטיבי בתגובה לצריכת קקאו במהלך 24 שעות ובמהלך 30 ימים. המדדים הקוגניטיביים כללו את מבחן מיני-מנטל ומבחן Trail Making Test. צימוד נוירו-וסקולארי נבחן באמצעות תגובות מהירות זרימת דם מפעימה לפעימה בעורקי ה-MCA (Middle Cerebral Artery). בתת-קבוצה של חולים המתאימים לבדיקת MRI נמדדה גם שלמות מבנה החומר הלבן.

החוקרים מדווחים על קשר בין צימוד נוירו-וסקולארי ובין מדדי Trails B (P=0.002) והתוצאות במבחן 2-Back Task. צימוד נוירו-וסקולארי גבוה יותר לווה גם בשיעור גבוה יותר משמעותית של אנאיזוטרופיה חלקית בסיגנל המוגבר בחומר הלבן במוח. לסיום, 30 ימים של צריכת קקאו לוותה בצימוד נוירו-וסקולארי מוגבר (5.6% לעומת 2.4%-, p=0.001)ולשיפור קוויTrails B (116 שניות לעומת 167 שניות, p=0.007) באלו עם הפרעה בסיסית בצימוד נוירו-וסקולארי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קורלציה חזקה בין צימוד נוירו-וסקולארי ובין התפקוד הקוגניטיבי, כאשר ניתן לשפר את שני אלו באמצעות צריכה קבועה של קקאו באלו עם ליקוי קוגניטיבי. צימוד נוירו-וסקולארי טוב יותר מלווה גם שיפור מבנה החומר הלבן.

Neurology 10

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה