נאונטולוגיה

יעילות פרופונולול בהמנגיומה אינפנטילית (The British Journal of Dermatology)

המנגיומה  של הילדות ( , Infantile haemangioma IH ) היא גידול שפיר, שכיח בילדות ומוגבל באופן עצמוני (self-limiting) . רק מיעוט מהמקרים נזקק לטיפול אקטיבי. לדברי החוקרים, הטיפול ב- propranololמצטייר כטוב יותר מהטיפול הקלאסי. החוקרים ביקשו לתעד במחקר פרוספקטיבי את היעילות  ותופעות הלוואי של propranolol  , במקרים של IH מורכב שלא השתפר,  בקרב קבוצת מטופלים גדולה. החוקרים ניתחו את המידע שנאסף מ-174 מטופלים עם IH שטופלו ב- propranolol במרכז  רפואי שאליו הופנו החולים  בין 2009-2012.

הקבוצה שקיבלה טיפול כללה ילדים שהיו בסיכון או עם סיבוכים קיימים ב-IH. בקבוצה היו 123 בנות ו-51 בנים, והגיל הממוצע בתחילת המחקר היה 4.8 שנים.  ב-173 מתוך 174 המקרים, הטיפול היה יעיל ומוצלח, כפי שניתן היה להעריך באופן לא מדיד באמצעות תצפית קלינית. ההשפעה הזו אופיינה בהפסקת גדילה מיידית של הגידול, בריכוך (softening) , דהייה של האריתמה והגעה מהירה לרגרסיה. משך הטיפול הממוצע היה 10.7 חודשים, והתופעות הלוואי החשובות ביותר שנראו היו תת לחץ דם (hypotension) אצל 3.4%, צפצופים (wheezing) אצל 9.2%, חוסר מנוחה לילית (nocturnal restlessness) אצל 22.4% ותחושת קור בגפיים (cold extremities) אצל 36.2%. אצל מטופל אחד הופסק הטיפול ב- propranolol, ואצל חמישה עשר מטופלים היה צורך בהורדת המינון, אך החוקרים מציינים כי גם המינון הנמוך נמצא יעיל.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם תומכים ביעילות ובבטיחות של propranolol בכמעט כל המטופלים שנחקרו עם IH מורכב. הם מציינים כי במתן של תרופות מערכתיות לתינוקות עם מצב שפיר יש צורך בשיקול דעת זהיר, מאחר שרק מיעוטם של החולים  עם IH  זקוקים באמת להתערבות רפואית.  החוקרים מוסיפים כי ניכר שיש מקום לשינוי באינדיקציה ל- propranolol בטיפול ב-IH, בהרחבתה מטיפול במצבים מסכני חיים או מפגיעה חמורה בתפקוד גם למניעה מוקדמת של פגיעה אסתטית שעלולה להיות לא הפיכה. עם זאת, האינדיקציה לגישה אקטיבית כזו בטיפול צריכה לדעתם להיות מופעלת על ידי רופאים מנוסים.

לתקציר המחקר

The British Journal of Dermatology. 2013;168(6):837-843

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה