נאונטולוגיה

לחץ דופק אימהי מנבא שינויים בקצב הלב העוברי לאחר הרדמה אפידוראלית (Am J Obstet Gynecol)

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי עולה כי לחץ דופק אימהי (Pulse Pressure) עשוי לנבא שינויים בקצב הלב העוברי לאחר ביצוע הרדמה אפידוראלית לקראת הלידה. החוקרים מאמינים כי מדובר בסימן חיוני פשוט העשוי לספק הערכה גסה של הנפח התוך-כלי באופן המסייע בטיפול בנשים בלידה, הנדרשות להרדמה אפידוראלית להקלה על הכאבים.

החוקרים ביקשו לבחון אם לחץ דופק נמוך בעת קבלת הנשים לבית החולים מלווה בסיכון מוגבר לחריגות בקצב הלב העוברי לאחר הרדמה אפידוראלית, תוך השוואת 95 נשים עם לחץ דופק נמוך מ-45 מ”מ כספית ו-95 ביקורות תואמות עם לחץ דופק של לפחות 45 מ”מ כספית.

אבנורמליות בקצב הלב העוברי הוגדרה כהישנות האטות מאוחרות ו/או האטות ממושכות במהלך 60 הדקות הראשונות לאחר המינון הראשוני של הרדמה אפידוראלית. בשתי קבוצות המחקר ניתן נפח דומה של נוזלים דרך הוריד ומנת העמסה אפידוראלית דומה.

אעפי שהסימנים החיוניים לא היו שונים בין קבוצות הנשים עם לחץ דופק נמוך ותקין בעת הבקשה לביצוע הרדמה אפידוראלית, בנשים עם לחץ דופק נמוך תועד לחץ דם סיסטולי נמוך יותר ולחץ דופק נמוך יותר במהלך השעה הראשונה לאחר המנה האפידוראלית הראשונית, כמו גם לחץ עורקי ממוצע נמוך יותר משמעותית, 20-40 דקות לאחר המנה הראשונית.

הופעה חדשה של אבנורמליות בקצב הלב העוברי תועדה ב-27% מהנשים עם לחץ דופק נמוך, בהשוואה ל-6% בלבד מהנשים עם לחץ דופק תקין (p<0.001). לאחר תקנון למשתנים שונים, הסיכון לאבנורמליות בקצב הלב העוברי היה גבוה פי 29 בקבוצת הנשים עם לחץ דופק נמוך, בהשוואה לאלו עם לחץ דופק תקין (p<0.001).

עם זאת, שיעור המקרים של תת לחץ דם אימהי חדש לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות.

ההבדלים באבנורמליות בקצב הלב העוברי בין הקבוצות לא לוו בהבדלים משמעותיים במשך הלידה, במשך כל שלב בלידה, בזמן מהכנת הגישה האפידוראלית ועד למתן החומר הפעיל, בצורת הלידה או בתוצאותיה.

החוקרים ממליצים כי בנשים עם לחץ דופק נמוך בקבלה יושלם בירור להערכת גורמים אפשריים לירידת נפח תוך-כלי (דוגמת דימום) וסקירה של ההיסטוריה הרפואית לזיהוי מחלות כליה ומחלות לב וכלי דם. יש לקחת בחשבון אפשרויות אלו בנשים בריאות בד”כ,  על-מנת להגדיל את תחזוקת הנוזלים דרך הוריד מעל ל-125 מ”ל (שנועד להחזיר אובדן נפח בחולה במנוחה, ולא אדם פעיל מטבולית ופיזיולוגית כמו אישה בלידה) וכן לטפל מראש בתרופות המכווצות כלי דם בעת ביצוע הרדמה אפידוראלית.

Am J Obstet Gynecol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה