נאונטולוגיה

התועלת של טיפול בנוגדי-דיכאון כנגד הפרעות שאינן פסיכיאטריות (BMC Fam Pract)

טיפול בנוגדי-דיכאון הנמכרים עם מרשם רופא נמצא יעיל בטיפול במצבים רפואיים רבים, מעבר למחלות פסיכיאטריות, הנפוצים במסגרת רפואה ראשונית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMC Family Practice.

לדברי החוקרים, נוגדי-דיכאון ניתנים לעיתים קרובות במסגרת הטיפול הראשוני ומיועדים בעיקר להקלה על דיכאון. על-פי הספרות הרפואית, מרשמים לטיפול בתרופות אלו ניתנים כיום בשכיחות גבוהה יותר למצבים רפואיים מעבר למחלות פסיכיאטריות. לאור ההתוויות הרבות במגוון רחב של תחומים רפואיים, הערכת התועלת של מרשמים לטיפול בנוגדי-דיכאון מהווה אתגר לרופאי משפחה. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את העדויות מהנחיות לטיפול בנוגדי-דיכאון במצבים לא-פסיכיאטריים במסגרת הרפואה הראשונית.

החוקרים אספו נתונים ממאגרי נתונים שונים, תוך הערכת קווים מנחים או סקירות שהתייחסו ל-44 מצבים לא-פסיכיאטריים, להם ניתן לעיתים קרובות טיפול בנוגדי-דיכאון במסגרת הרפואה הראשונית. הם ערכו חיפוש של הנתונים העדכניים במאגרי Cochrane Database of Systematic Reviews ו-PubMed.

החוקרים זיהו 78 מאמרים ששימשו להערכת רמת העדויות והתועלת האפשרית לטיפול בנוגדי-דיכאון. באשר ל-15 מצבים, היה קונצנזוס כי מתן מרשם לנוגדי-דיכאון היה בעל תועלת. באשר לחמישה אחרים, הטיפול בנוגדי דיכאון עשוי היה להביא לתועלת. לא זוהו עדויות לתועלת עבור 15 מצבים אחרים ועדויות לחוסר-תועלת זוהו בתשעת המצבים האחרונים. רמת העדויות הייתה גבוהה יותר עבור מצבי כאב (כאב נוירופתי, נוירופתיה סוכרתית, נוירופתיה מרכזית, מיגרנה, כאבי ראש על-רקע מתח ופיברומיאלגיה), אי-נקיטת שתן ותסמונת מעי רגיז. החוקרים התקשו לסכם את הנתונים בשל העדר מידע אודות רמת העדויות ולאור שונות ביעילות של משפחות שונות של נוגדי-דיכאון.

החוקרים כותבים כי בשורה התחתונה, ההנחיות בנושא הן הטרוגניות, ככל הנראה בשל מחסור במחקרים להערכת חשיבות נוגדי-דיכאון בגישות הטיפול.

BMC Fam Pract. 2013;14(55)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה