נאונטולוגיה

בדיקת דם חדשה מסייעת בניבוי הסיכון לתמותה עקב אלח-דם (Sci Transl Med)

בדיקת דם עשויה לסייע בניבוי הסיכון לתמותה עקב אלח-דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת 24 ביולי של כתב העת Science Translational Medicine.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים 292 חולים שאושפזו בין השנים 2005-2009 עם חשד לאלח-דם שנרכש בקהילה, שהוגדר כזיהום חד ולפחות שני קריטריוני SIRS (Systemic Inflammatory Response Syndrome). קבוצה זו כללה חולים משלושה בתי חולים שלישוניים.

החוקרים אספו נתונים אודות מדדי APACHE II ו-SOFA בעת ההכללה במחקר ולאחר 24 שעות. הם גם אספו נתונים אודות בדיקות דם שגל 439 מטבוליטים בדם בבדיקות שנערכו בתחילת המחקר ולאחר 24 שעות, ולאחר בחנו את רמות המטבוליטים בחולים ששרדו ואלו שלא שרדו את אלח הדם.

פאנל הביומרקרים כלל בעיקר Carnitine Ester עם חומצת שומן עם שרשרות קצרות ובינוניות וחומצות אמינו מסועפות. החוקרים מציינים כי הריכוזים בדם של Carnitine Ester ירדו בחולים ששרדו אלח0דם ועלו בחולים שלא שרדו את התהליך הזיהומי, בהשוואה לביקורות. רמות חומצות שומן היו גם כן מוגברות בחולים שלא שרדו אלח-דם.

החוקרים גם לא זיהו הבדלים מג’וריים בין חולים עם זיהומים ב-Streptococcus pneumonia, Escherichia coli או Staphylococcus aureus.

החוקרים מודעים לכך שמאחר והבדיקות נערכו בעת הקבלה לחדר המיון, הערך הפרוגנוסטי של פאנל סמנים זה הוא מוגבל. בנוסף, מאחר וההבדלים בין אלו ששרדו ואלו שלא שרדו עלה עם הזמן, תתכן תועלת רבה יותר לבדיקות סדרתיות בהבחנה בין חולים אלו ובין אלו עם תוצאות גרועות. הם מוסיפים כי בדיקות בלמעלה משתי נקודות זמן ובאוכלוסיה גדולה יותר נדרשות להערכה נוספת של פאנל הסמנים הנ”ל.

Sci Transl Med. 2013;5:195ra95

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה