נאונטולוגיה

מה בין שיעורי ההיארעות של דום לב בבית החולים ובין שיעורי ההישרדות לאחר דום לב? (JAMA Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בבתי חולים עם שיעורי הישרדות גבוהים באופן חריג לאחר דום לב באשפוז, תוצאות טובות יותר גם במניעת דום לב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאמצים ארציים להערכת תפקוד בית החולים בטיפול בדום לב התמקדו בהישרדות המקרים, בתקווה להביא לשיפור ההישרדות לאחר דום לב. עם זאת, ייתכן כי בבתי חולים עם שיעורי הישרדות גבוהים לא נערכים מאמצים מספקים למניעת דום לב מלכתחילה.

במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לתאר את הקשר בין היארעות דום לב באשפוז ושיעורי ההישרדות של החולים.

החוקרים זיהו בתי חולים עם לפחות 50 מקרים של דום לב באשפוז של מבוגרים , בתקופה שבין 1 בינואר, 2000, ועד 30 בנובמבר, 2009. הם ערכו מודל סטטיסטי להערכת הקורלציה בין שיעורי ההיארעות של דום לב באשפוז ושיעורי ההישרדות לאחר תקנון למאפייני החולים ובתי החולים. התוצא העיקרי היה הקורלציה בין ההיארעות של דום לב בבית החולים ושיעורי ההישרדות לאחר דום לב.

מבין 102,153 מקרים ב-358 בתי חולים, חציון שיעורי היארעות של דום לב עמד על 4.02 ל-1,000 אשפוזים וחציון שיעורי ההישרדות בבית החולים עמד על 18.8%. מניתוח הנתונים עלה כי בבתי חולים עם שיעורי הישרדות גבוהים יותר תוארו גם שיעורי היארעות נמוכים יותר של דום לב (p=0.003). הקשר נותר לאחר תקנון למאפייני החולים. לאחר תקנון למדיאטורים אפשריים לקשר הנ”ל (כלומר, מאפייני בתי החולים), הקשר בין שיעורי ההיארעות ושיעורי ההישרדות נחלש (p=0.18). הגורם ההפיך היחיד בבית החולים, שהביא להחלשה הגדולה ביותר בקשר הנ”ל היה היחס בין מספר האחיות למספר המיטות בבית החולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בתי חולים בהם שיעורי ההישרדות לאחר דום לב באשפוז גבוהים באופן יוצא דופן, גם הטיפולים למניעת דום לב טובים יותר, ממצא שתועד גם לאחר תקנון לתערובת מקרים. הקשר מתווך בחלקו ע”י מאפייני בית החולים. מדדי איכות המתמקדים בשיעורי ההישרדות של החולים מהווים צעד ראשון הולם בהערכת דום לב באשפוז.

JAMA Intern Med. 2013;173(13):1186-1195

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה